Yahoo neemt bezem ter hand

Door: De Telegraaf | 09 november 2012 19:11

Algemeen

Een grootscheepse schoonmaak moet Yahoo terug krijgen op de rails. Dat is de verwachting nu het bedrijf externe adviseurs inhuurt om zijn activiteiten tegen het licht te houden.

      McKinsey heeft volgens de Amerikaanse website Re/code de opdracht gekregen om alle activiteiten af te lopen. Daarbij zijn er twee opties: afstoten of investeren. De operatie valt niet toevalligerwijs samen met het verkopen van Yahoo's belang in het Chinese Alibaba. Aan de vroege investering in de e-commerce-gigant houdt het bedrijf naar schatting meer dan $25 miljard over. Sinds het aantreden van voormalig Google-medewerker Marissa Mayer als ceo telt Yahoo weer mee op internet. Met 49 acquisities in drie jaar tijd liet ze zien niet bang te zijn om de toekomst voor het bedrijf via de portemonnee veilig te stellen. De overname van Tumblr voor $1,1 miljard toonde bovendien dat ze een goede neus heeft voor veelbelovende internetbedrijven. Tumblr, een platform waarop gebruikers hun eigen blogs kunnen plaatsen, is erin geslaagd om de harten van zowel sociale als traditionele media te stelen. Toch is daarmee het probleem van Yahoo niet opgelost. Het bedrijf is, ondanks zijn indrukwekkende waaier aan activiteiten, voor 80% afhankelijk van advertenties. De operatie met McKinsey moet ervoor zorgen dat die inkomsten in ieder geval niet in gevaar komen. In het voorjaar werd Mayer nog met een pijnlijke tegenvaller geconfronteerd. Ze eiste dat haar belangrijkste directeuren nog minstens drie jaar bij het bedrijf zouden blijven. Een leegloop in de Yahoo-top was het gevolg. Mayer zal gisteren met interesse hebben gelezen dat Snapchat zijn video-views in een halfjaar heeft zien verdriedubbelen. Een jaar geleden flirtte ze met de berichtendienst, maar het kwam toen niet tot een overname. Mogelijk zal ze nu alsnog in actie komen. Wel moet ze er rekening mee houden dat de dienst inmiddels minstens het dubbele waard is. Anders dan analisten dachten, is niet alleen het verkeer op Snapchat toegenomen, maar blijken ook adverteerders zeer geïnteresseerd.