Zijn deze elektrische stepjes de nieuwe Segways?

© PXimport

Zijn deze elektrische stepjes de nieuwe Segways?

Geplaatst: 1 september 2018 - 10:16

Aangepast: 16 november 2022 - 10:32

Tijs Hofmans

In Nederland zie je ze nu nog niet op straat, maar er zijn meer dan genoeg startups die inmiddels heilig geloven dat elektrische stepjes straks het straatbeeld gaan veroveren. Op de IFA-beurs in Berlijn werd dat beeld alleen maar bevestigd - maar reguleringen zouden wel eens problemen kunnen opleveren.

Het is een wat raar gezicht: zakenmannen, strak in pak inclusief stropdas, die net iets te hard rondrijden op kleine tweewielige stepjes. Op de beursvloer van de Berlijnse IFA is het echter een heel normaal beeld, en als het aan een groot aantal startups ligt ook.

Van alle markten thuis

Het gaat in dit geval om het soort stepjes waar kinderen vaak mee spelen, maar dan een stuk gemoderniseerd. De belangrijkste toevoeging is een motor zodat je je niet hoeft af te zetten, maar vaak hebben ze ook verlichting, betere remmen, en zijn ze een stuk groter en steviger. Sommige hebben ook ingebouwde gps zodat je ze altijd terug kunt vinden.

Er zijn veel verschillende modellen beschikbaar. Met grotere batterijen en krachtigere motoren kun je er langer en sneller mee rijden, en op sommige stepjes zit een zitvlak zodat je niet constant hoeft te staan.

Media has no description

© PXimport

Amerikaans succes

In Amerika zijn dit soort stepjes al gemeengoed. Ze zijn daar beschikbaar in grote steden zoals San Francisco. Enkele grote startups zoals Bird en Line kopen scooters in van Xiaomi en verhuren die via apps. De bedrijven zijn populair en investeerders zien veel potentie: onlangs kregen beide bedrijven kapitaalinjectiesvan meer dan 300 miljoen dollar.

Europese startups

Er zijn echter veel meer startups die de potentie zien in de kleine elektrische stepjes. Op de IFA-beurs in Berlijn staan er tientallen bedrijven opgesteld die hun eigen modellen hebben ontwikkeld. Zo is er Urban Glide, een Frans bedrijf dat zelf scootertjes heeft ontwikkeld. "Dit gaat de toekomst van transport worden", zegt een woordvoerder van het bedrijf, als ware het een parallel met de Segway.

Media has no description

© PXimport

Urban Glide heeft verschillende stepjes beschikbaar. De simpelste is een gewone step met een lithium-ion-batterij waarmee je 25 kilometer per uur kunt rijden. Het duurt 3 uur voor je de accu hebt opgeladen, zodat je er vervolgens 20 tot 25 kilometer mee kunt rijden. De stepjes zijn dus vooral bedoeld voor het gebruik in steden, waar ze makkelijk de fiets kunnen vervangen.

Potentie in Nederland

Daarom ziet Urban Glide veel potentie in Nederland. "Dit is over een paar dé manier om rond te rijden. Stepjes zijn sneller en comfortabeler, en je kunt ze ook makkelijker ergens mee naartoe nemen. Je gooit ze dus zo achterin de auto en kunt van daaruit verder rijden."

Er zijn ook wat Nederlandse startups die veel verwachten van de stepjes. Zo is er SwheelS2Go, die begin volgend jaar deelstepjes in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven wil inzetten.

Reguleringen

Maar het is maar de vraag of we de stepjes daarwerkelijk ooit in Nederland op straat te zien zijn. Omdat het gemotoriseerde voertuigen zijn moeten ze aan veel RDW-eisen voldoen zoals de juist verlichting of een specifiek bandenprofiel. Sommige bedrijven, zoals SwheelS2Go, zijn zich daar erg van bewust. "We zijn vooraf langsgegaan bij de RDW om te kijken waar we allemaal aan moesten voldoen voor we onze voertuigen de weg op kunnen sturen", vertelt oprichter Jair van der Reis Cohen.

Andere bedrijven, zoals Urban Glide, ziet dat anders. "Er is nog helemaal geen goede regulerling omdat dit vervoersmiddel zo nieuw is", zegt een woordvoerder. Het plan van Urban Glide is dan ook om de Nederlandse markt vol te gooien met kleine stepjes en dan later naar regulering te kijken. Een beetje zoals het AirBnB- of het Uber-model dus.

Top of flop

Ondertussen lijkt Urban Glide ook te beseffen dat dat voor het bedrijf wel eens een probleem kan zijn. "We verkopen onze stepjes aan consumenten via ketens als BCC. Dan is het aan de consument om te kijken wat hij er in zijn land wel of niet mee mag."

De deelstepjes kunnen twee kanten op: óf ze veroveren straks steden als Amsterdam net zoals AirBnB dat doet, óf ze gaan dezelfde kant op als de Segway. Hoe de stepjes straks gereguleerd worden is daarbij misschien wel het belangrijkste vraagstuk.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten