Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Zo maak je in een handomdraai virale content

Door: Martin Gijzemijter Martin Gijzemijter | 23 april 2016 08:04

Algemeen

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2

Viraal staat tegenwoordig vooral voor grappige filmpjes van katten, leuke plaatjes en andere oogsnacks die in een moordend tempo de hele wereld rondgaan op sociale media. Hoe maak je zelf zoiets? Goed nieuws, het is eenvoudiger dan je denkt en er bestaan ontzettend veel tools voor.

1 Wat maakt viraal nu viraal?

Hoewel we je in dit artikel leren hoe je virale content maakt, kunnen we natuurlijk niet garanderen dat de afbeelding die je maakt, ook daadwerkelijk de hele wereld over gaat. De reden daarvoor is dezelfde als waarom je niet zomaar een nummer 1-hit kunt schrijven. Het is een combinatie van kwaliteit, humor, gunfactor, timing én een flinke dosis geluk. Zo kunnen de stomste en meest onzinnige plaatjes soms ineens de wereld rondgaan, terwijl heel bijzondere content niet meer dan een paar honderd ogen en oren bereikt. Lees ook: Zo maak je je eigen memes.

2 Doe je huiswerk

Hoe je dan toch virale content kunt maken? Zoals gezegd, garanties zijn er niet, maar je kunt het geluk natuurlijk wel een handje helpen. Kijk wat jij zelf graag online deelt en waarom je dat zo graag wilt delen. Dat kan zijn omdat het gevoelig is, extreem grappig, of juist pijnlijk (iemand die op z'n snufferd gaat op z'n fiets). Probeer vervolgens niet het wiel opnieuw uit te vinden en kijk of je kunt voortborduren op iets dat al is gedaan, of er een variatie van kunt maken. Zo doet Hollywood dat immers ook.

3 Wat is trending?

Je kunt natuurlijk helemaal zelf bedenken wat voor plaatje/video/verhaal je wilt maken, maar je kunt je ook laten leiden door wat het internet op dit moment bezighoudt. Hier zie je een overzicht van wat er op dit moment trending (lees: populair) is op Twitter en waarom. Dat betekent dat je heel eenvoudig op een bestaande hype kunt meeliften, door de juiste hashtags toe te passen (lees ook stap 13).

4 Watermerk

We gaan in deze workshop verschillende soorten virale content (proberen te) maken. De bedoeling hiervan is natuurlijk dat het wordt gedeeld. Daar heeft bijvoorbeeld Facebook een mooie knop voor: Delen. Maar niet iedereen gebruikt die. In het geval van een plaatje, slaan mensen die soms op om hem zelf opnieuw te uploaden (niet altijd met slechte bedoelingen). Niets is pijnlijker dan jouw beeld de hele wereld over te zien gaan zonder daarvoor credits te krijgen. Verwerk dus altijd je naam of bijnaam in je plaatje/video. Indien je materiaal maakt voor je Facebook-pagina of Twitter-account, is de naam van die pagina/dat account ook een goed idee.

5 Meme Generator

De grappige plaatjes die je vaak op Facebook en Twitter ziet met een tekstje erbij, heten ook wel memes. Het mooie is dat je geen Photoshop-genie hoeft te zijn om er eentje te maken. Hier kun je eenvoudig een foto uploaden of een afbeelding kiezen uit het gigantische archief van de site (wat slim is, want dat zijn vaak bekende plaatjes). Vul de gewenste tekst in bij Top Text en Bottom Text, kies een kleur en een lettertypegrootte en klik vervolgens op Generate Meme. Je kunt nu het plaatje direct delen met diverse sociale media of downloaden via een link.

Copyright?

Plaatjes plukken van internet en er je eigen tekst op plakken. Mag dat zomaar? Tja, in essentie natuurlijk niet. Zéker op de filmplaatjes die vaak gebruikt worden, zit auteursrecht. Waarom je dan toch nooit een rechtszaak ziet rond een meme? Omdat de aard van virale content het vrijwel onmogelijk maakt om definitief te bepalen wie is begonnen met verspreiden en omdat het vaak om plaatjes gaat waar al zoveel variaties op zijn dat het een onbegonnen zaak is. Daarbij, in veel landen zorgt satire voor veel vrijheid op het gebied van auteursrecht. Memes hergebruiken loont dus om meerdere redenen.

6 E-cards

Je hebt ze ongetwijfeld weleens voorbij zien komen: grappige e-cards op Facebook of Twitter met daarop een scherpe tekst en een getekend plaatje. Die plaatjes zijn afkomstig van deze site. Het mooie is dat deze site gebruikers in staat stelt om zelf ook e-cards te maken. Via de navigatie is het lastig te vinden, maar via deze site kom je rechtstreeks op de goede pagina. Kies het plaatje dat het beste bij je idee past en typ de tekst. Klik op Save card en log in met je Facebook-account om de afbeelding te downloaden of direct te delen. Moeilijker is het niet.

7 Citaten

Ook heel populair en viraal zijn citaten. De reden daarvoor is simpel: ze zijn kort en bondig en dus zo gedeeld. Gelukkig is ook dit heel eenvoudig te creëren. Bedenk een citaat of iets dat iemand anders heeft gezegd (citaten van bekende mensen doen het altijd goed) en surf naar www.recite.com. Klik vervolgens onderin op het plaatje dat je mooi bij je tekst vindt passen en klik op Create. Je afbeelding wordt direct gegenereerd en je kunt hem rechtstreeks delen met de diverse sociale netwerken of downloaden via een link.

0 Reacties op: Zo maak je in een handomdraai virale content

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.