Zo maak je je eigen fanpagina op Facebook

© PXimport

Zo maak je je eigen fanpagina op Facebook

Geplaatst: 24 juli 2016 - 04:10

Aangepast: 14 december 2022 - 11:47

Redactie ID.nl

Op je Facebook-profiel kun je dingen over jezelf delen met vrienden en familie. Het kan zijn dat je dingen wilt delen met mensen die je niet persoonlijk kent, maar die wél geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld je hobby. In zulke gevallen maak je een pagina aan. Hoe? Dat leren we je in dit artikel.

01 Wat is een pagina?

Voor veel mensen is het verschil tussen een pagina en een profiel op Facebook soms niet helemaal duidelijk. Het belangrijkste verschil is het soort content dat je plaatst. Stel dat je een pagina hebt over je voetbalvereniging, dan plaats je daar bijvoorbeeld berichten op over wedstrijden, uitslagen en andere verenigingszaken. Die hoeven voor vrienden en familie helemaal niet interessant te zijn. Dat werkt andersom precies zo: foto's van je kinderen die je misschien wel op je profiel zou plaatsen voor vrienden en familie, zet je doorgaans niet op je pagina. Het is simpelweg een andere doelgroep die je wilt bereiken. Lees ook: Zo maak je in een handomdraai virale content.

02 Pagina of groep?

Om het nog even wat verwarrender te maken, kun je naast een Facebook-profiel en een Facebook-pagina, ook nog een Facebook-groep aanmaken. Het grootste verschil tussen een pagina en een groep, is dat een groep veel meer draait om communicatie. Iedereen kan (afhankelijk van de instellingen) berichten plaatsen in de groep en discussies krijgen er snel vorm (en gieren overigens vaak ook lekker snel uit de bocht). Als we het zouden moeten vergelijken, dan heeft een Facebook-pagina veel weg van een website, terwijl een Facebook-groep meer lijkt op een chatroom met een moderator.

03 Pagina maken

Om een pagina te kunnen maken, heb je je eigen Facebook-profiel nodig. Heb je deze onverhoopt nog niet, maak er dan een aan. Log in op je profielpagina en klik rechtsboven op het pijltje naar beneden (naast het pictogram met het slotje) en vervolgens op Pagina maken. Vervolgens dien je aan te geven waar je pagina precies over gaat. Is het bijvoorbeeld een bedrijf, een product, een persoon of misschien een goed doel? Het kan even zoeken zijn naar de juiste vorm. In deze workshop nemen we een voetbalvereniging als voorbeeld. Klik op Amusement (tja, niet zo logisch) en vervolgens bij Kies een categorie op Sportclub. Vul de naam van de club/pagina in en klik op Aan de slag.

 

© PXimport

04 Informatie

De tweede stap is direct een belangrijke, namelijk het invullen van informatie over je pagina/club. Schiet daar niet van in de stress, je kunt het later namelijk altijd nog aanpassen. In het veld dat je ziet, krijg je 155 regels om aan te geven waar je pagina over gaat. Houd dit dus beknopt, maar wel wervend, zodat men in één oogopslag kan zien waarom het leuk kan zijn om je pagina te volgen. Bij het veld Website kun je eventueel een url van een website plaatsen, zodat mensen ook de officiële website kunnen vinden (indien die er is uiteraard, tegenwoordig is Facebook soms voldoende).

 

© PXimport

05 Facebook-webadres

De omschrijving van je pagina kun je later veranderen, maar het Facebook-webadres verdient een apart kopje, omdat je dit maar één keer mag veranderen nadat je het hebt ingevuld. Dat is dus heel belangrijk, want het is het adres waarop men je kan vinden op Facebook. Als wij hier in ons geval clubvoetbaltotaal van maken (voetbaltotaal was al weg), dan zijn wij dus voortaan hier te vinden en dat geeft ons geloofwaardigheid én maakt ons makkelijker te vinden. Denk hier dus goed over na, je kunt het later écht maar één keer wijzigen.

 

© PXimport

Waarom een pagina maken?

In de eerste stap van deze workshop hebben we al aangegeven wat een Facebook-pagina precies is. Maar waarom zou je er eentje maken? Een pagina is een ideale manier om zaken te delen met gelijkgestemden, zaken waar vrienden en familie niet altijd op zitten te wachten. In het voorbeeld noemden we al een voetbalvereniging, maar het kan natuurlijk ook een theatervereniging zijn, een computerclub, een schoolreünie, noem maar op. Overigens is een pagina opzetten voor je vereniging niet zo tijdrovend als een website bouwen. Websites vereisen onderhoud, een pagina plaats je en kan door alle beheerders worden gevuld. Dat kan je een hoop kopzorgen schelen. Maak je overigens een pagina voor een vriendengroep, overweeg dan om te kiezen voor een groep in plaats van een pagina. De opzet leent zich daar beter voor.

06 Profielfoto

Een profielfoto kun je op elk moment wijzigen, maar het is wél goed om erover na te denken, zeker omdat je in één van de volgende stappen mensen gaat uitnodigen. Een naam is belangrijk, een omschrijving ook, maar mensen zijn visueel ingesteld en een aantrekkelijke foto helpt dus bij het werven van nieuwe volgers. In sommige gevallen volstaat het om simpelweg het logo van je club te uploaden (die kun je zelfs rechtstreeks van de website importeren door te klikken op Vanaf website importeren). Heb je het logo op je computer staan, klik dan op Uploaden vanaf computer. Klik op Foto opslaan.

 

© PXimport

07 Favorieten

Er zijn nu nog maar twee stappen nodig om de basis van je pagina te voltooien. In het kopje Toevoegen aan Favorieten kun je aangeven dat je pagina getoond wordt in de linkernavigatie onder het kopje Favorieten. Voor de werking van je pagina zelf maakt dat niets uit, deze optie is alleen bedoeld voor jou als beheerder. Maar neem van ons aan dat je dat wilt, want het navigeert een stuk makkelijker naar je pagina en voorkomt dat je telkens naar je eigen pagina moet zoeken in het zoekveld.

 

© PXimport

08 Voorkeursdoelgroep van pagina

Deze laatste stap is essentieel. Hier bepaal je namelijk aan welke mensen je pagina wordt aangeraden door Facebook, en dat is belangrijk voor je groei. We zijn in dit voorbeeld een plaatselijke voetbalclub in Haarlem en kiezen dus bij Locaties voor Personen die hier wonen en vullen in het veld daaronder Haarlem in (en kiezen de gewenste straal daaromheen). Vervolgens definiëren we daaronder een leeftijdsgroep en of we alleen mannen of ook vrouwen willen bereiken. Bij Interesses vullen we - uiteraard - voetbal in, waarna we op Opslaan klikken. Zo kun je je doelgroep heel nauwkeurig definiëren.

09 Omslagfoto

De basis van je pagina is nu klaar, je ziet echter dat er aan de bovenkant iets mist. Minstens zo belangrijk als de profielfoto is de omslagfoto. Als omslagfoto kun je bijvoorbeeld, in plaats van het logo van je vereniging, een sfeerbeeld plaatsen (denk alleen wel aan auteursrecht). Om een omslagfoto te plaatsen, klik je op Omslagfoto toevoegen. Het formaat van je omslagfoto dient 828 x 315 pixels te zijn (andere verhoudingen kunnen ook, maar zien er dan uiteraard niet zo mooi uit. Nadat je de foto van je keuze hebt geüpload, klik je op Wijzigingen opslaan.

10 Berichten/meldingen

Je Facebook-pagina ziet er nu al prima uit en je zult merken dat het in de basis vrijwel hetzelfde werkt als een Facebook-profiel. Het belangrijkste verschil is dat berichten op een andere plek binnenkomen. Linksboven zie je het kopje Berichten. Als je hierop klikt, zie je de berichten die men naar je pagina heeft gestuurd. In het begin is dit gedeelte natuurlijk helemaal leeg, maar naarmate je je pagina langer onderhoudt, zullen er steeds vaker berichten bijkomen. Naast Berichten zie je Meldingen, hier geeft Facebook aan wat voor activiteiten er op je pagina plaatsvinden (bijvoorbeeld likes/reacties etc.).

 

© PXimport

11 Bericht plaatsen

Vervolgens wordt het tijd om je eerste bericht te plaatsen. Dit werkt eigenlijk hetzelfde als op je gewone profiel, met als verschil dat je naast een status en een foto of video ook een evenement of een mijlpaal kunt toevoegen. Zo'n evenement is heel handig om bijvoorbeeld mensen alert te maken op een wedstrijd, in dit voorbeeld. Wel belangrijk om te weten, is dat je in een statusupdate geen mensen kunt taggen, zoals je op je eigen profiel wel kunt. De reden is dat je nu als een pagina communiceert om privacyredenen is taggen dan niet toegestaan.

 

© PXimport

12 Mensen uitnodigen

Dan is het nu tijd om de eerste mensen uit te nodigen op je nieuwe pagina. Je doet dit door rechtsboven te klikken op Promoten / Nodig je vrienden uit. Je komt vervolgens in een venster terecht waarin je ál je Facebookvrienden (stuk voor stuk weliswaar) kunt uitnodigen om je pagina leuk te vinden. Doe dat gerust, het is echt niet erg om dat een keer aan je vrienden te vragen. Houd het echter bij één keer en ga je vrienden niet stalken om je pagina te volgen. Je vrienden zijn de kickstart, daarna is het de content op je pagina die moet zorgen voor groei.

13 Aanpassingen

Je hebt nu je pagina gemaakt, informatie toegevoegd, mensen uitgenodigd, kortom, je bent er helemaal klaar voor. Maar wat als je nog iets wilt aanpassen? Geen zorgen, dat kan heel eenvoudig. Rechtsboven vind je de knop Instellingen (onder de blauwe balk). Als je hierop klikt, kom je bij een uitgebreide pagina waarin je álle informatie van je pagina (en meer) nog eens kunt doorlopen. Ook handig: het tabblad Paginarollen, waarmee je andere Facebook-vrienden kunt uitnodigen om beheerder te worden. Hoef je het dus niet meer allemaal alleen te doen. Ben je je pagina zat? Verwijder hem dan via Algemeen / Pagina verwijderen.

 

© PXimport

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten