Zo werkt de track en trace functie in de PostNL-app

Door: Laura Kempenaar | 16 juli 2021 17:03

How To

Bestel je iets online, dan wil je uiteraard graag weten wanneer je het pakket kunt verwachten. Met de track en trace-app van PostNL zie je direct waar je bestelling zich bevindt. Wij leggen uit hoe de app werkt.

Track en trace is een populaire functie binnen de PostNL-app. Zo populair, dat zodra je de app opent, deze meteen begint bij het Ontvangen-gedeelte. Je hoeft niet te zoeken naar ‘track en trace’, want je kunt simpelweg bovenin bij de oranje Ontvangen-balk al een witte balk vinden met daarin Zoek je pakket. Tik erop en je ziet dat er dan een andere pagina opent. Hier kun je de track en trace of niet-thuiscode invoeren. Daarna zet je onder Postcode je postcode en tik je op Zoeken. PostNL heeft soms wat tijd nodig, maar er komt bijna altijd wel iets terug. Zo niet, dan kan het zijn dat je te vroeg bent. Vaak gebeurt dat bij webwinkels die dan het pakket wel hebben aangemeld, maar dit nog niet officieel bij PostNL is aangekomen.

Die track en trace-code is vrij lang en daarom misschien wat vervelend om helemaal in te toetsen. Geen probleem, want als je een QR-code hebt, dan is het ook mogelijk om die te scannen. Er zijn twee manieren om dat te doen. Je kunt onder Zoek je pakket rechts naast het vak waar je de track en trace-code zou invoeren tikken op het grijze QR-code-icoontje, of je kunt onder QR-code van het pakket? tikken op de Scan de code-knop. Geef vervolgens de PostNL-app wel toestemming om je camera te mogen gebruiken, want anders werkt deze functie niet. Vervolgens scan je met je camera de QR-code op het papier. Handig: heb je alleen een foto van dat papiertje met QR-code, dan kun je wanneer de camera opent ook kiezen om een foto te uploaden.

Track en trace  

PostNL maakt het via zijn website en de app mogelijk om een pakket of aangetekende brief te volgen. Of het nu gaat om een poststuk dat je zelf naar iemand anders verstuurt of iemand (of een webwinkel) naar jou. Als je een track en trace-barcode hebt en de postcode waar het poststuk heen moet, dan kun je gebruikmaken van de track en trace-optie.

Vaak wordt de track en trace-code vanuit een webwinkel apart naar je toegemaild. Heb je zelf een pakket verstuurd, dan heb je van het PostNL-punt een papiertje gekregen met daarop de code. Soms staat hij op de bon, soms staat hij gedrukt op stickerpapier. Zo’n track en trace barcode is herkenbaar aan zijn twee beginletters: of de code start met 3S, 2S of met KG.

Pakketten naar het buitenland  

Voor buitenlandse zendingen worden ook track en trace-codes uitgegeven, maar die zijn minder effectief. De reden is dat PostNL voor die track en trace-gegevens afhankelijk is van zijn internationale partners. Dus als het equivalent van PostNL in bijvoorbeeld Noorwegen geen informatie doorgeeft, dan wordt je track en trace-informatie ook niet geüpdatet. Kortom, je pakket is mogelijk allang gearriveerd, maar die informatie wordt dan nooit in je PostNL-app weergegeven.

Een grote misvatting over track en trace is vaak dat het een bepaalde garantie geeft over hoe PostNL met je pakket omgaat. Helaas gebeurt het soms dat pakketstatussen blijven hangen of ineens niet meer worden geüpdatet. Het moeilijke is dan dat er vaak een kastje-naar-de-muur-situatie volgt tussen jou, PostNL en de webwinkel waar je het product hebt gekocht. Weet dat de webwinkel in dit geval verantwoordelijk is voor de zending. Zolang er niet getekend is voor de ontvangst van een pakket, is het aan de webwinkel om bijvoorbeeld een vervangend artikel op te sturen. Je kunt natuurlijk wel altijd even met PostNL contact opnemen, want mogelijk is je pakketje bij de buren bezorgd of kan het bedrijf toch op een andere manier helpen.

Track en trace is een geweldige manier om iets meer inzicht te hebben in waar een pakket zich in het transportproces bevindt, maar bijvoorbeeld ook hoe laat je het pakket bij je thuis kunt verwachten. Zo kun je zorgen dat je op het juiste tijdstip thuis blijft. Vaak geeft PostNL via track en trace een blok aan van een paar uur, zodat je niet meer de hele dag thuis hoeft te wachten tot je pakketbezorger aanbelt. Voor PostNL geldt op veel plekken dat de pakketbezorger dagelijks op ongeveer hetzelfde tijdstip langsrijdt, dus vaak kun je als je dit patroon eenmaal kent wel inschatten wanneer je een pakketje ongeveer mag verwachten.

Overigens heeft PostNL sinds kort een oplossing als je niet thuis wilt wachten op je pakketje, namelijk een bezorgkluis die je aan je huis vastmaakt. Deze kun je voor zo'n 80 euro kopen, maar op het moment van schrijven zijn de kluizen uitverkocht. PostNL heeft laten weten dat je ze spoedig weer kunt bestellen. 

Wil je weten hoe je een brief kunt frankeren met behulp van de PostNL-app? Lees dan dit artikel .

Pas op voor gevaarlijke sms'jes

Er zijn de laatste tijd veel gevaarlijke sms'jes in omloop, waarin je een link naar een zogenaamde track and trace-code vindt. Als je op de link tikt, word je gevraagd om een app te downloaden om  "je pakketje" te volgen. Doe dit nooit! Zodra je een dergelijke app op je smartphone downloadt, haal je direct malware binnen. Ook wordt in de laatste maanden melding gemaakt van een andere oplichtingstruc uit naam van PostNL.  Pas dus goed op dat je een track and trace-code daadwerkelijk van het postbedrijf zelf krijgt. 

3 Reactie(s) op: Zo werkt de track en trace functie in de PostNL-app

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 26 april 2021 18:07 chrislaarman
    Ja, zo werkt het ALS het werkt. "Garbage in > garbage out" - en vorige week was weer eens een dieptepunt in het beeld dat PostNL blijkbaar zelf had. Andere vervoerders hebben hun zaakjes minder slecht op orde.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 22 juni 2021 19:03 Centurion_ct
    @chrislaarman Ben ik niet met je eens. Natuurlijk gaat er wel eens iets fout, maar mijn ervaringen met PostNL zijn zeker positief. In 98% van de zendingen klopt alles, ook de mogelijkheid om je pakket bij een PostNL punt te laten bezorgen werkt goed.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 24 juni 2021 19:54 SjaakvanLoenhout
    Dat is nou ook toeval, gesproken over gevaarlijke sms'jes laat mij deze week er 2 hebben ontvangen, de eerste of ik resterende inklarings kosten wilden overmaken dan zal uw pakketje binnen 24 uur worden verzonden. De tweede of ik de resterende verzendkosten kon overmaken en dan zou ik de Trace&Track code ontvangen. Er staat een Barcode vermeld maar die is niet van Post.NL, en er staat bedrijf PostNL.NV dat had PostNL.BV moeten zijn. De tweede sms werd geblokeerd door de Browser Guard van Malwarebytes. Ik vind zulke dingen erg vervelend, enkele weken geleden had ik soort gelijke sms'jes maar die waren wel echt en ze waren van DHL, pakketten uit het buitenland en niet binnen de Europese gemeenschap maar zelfs dan ben ik extreem oplettend, ik vind die mensen die zulke dingen doen ziek, ziek in hun hoofd, ze zijn er op uit om jouw zuur verdiende centen af te pakken. Je spaart maanden of zelfs jaren om iets te kopen wat je al zo lang had willen hebben en dan wordt je geript en je schaamt je dood omdat je niet had opgelet, en die lui liggen in een deuk want jij was de zoveelste, mensen let alsjeblief op check alles voordat je erop in gaat.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.