'36 procent van de iPhone-kopers komt van een ander platform'

Door: Wouter Hoeffnagel | 23 januari 2012 18:01

Apple

De iPhone 4S heeft in het laatste kwartaal van 2011 klanten 'gepikt' van andere platformen. 36 procent van de consumenten kwam van een concurrerend platform als Android of BlackBerry.

Dit blijkt uit onderzoek van Consumer Intelligence Research Partners (CIRP). Het percentage overstappende consumenten ligt aanzienlijk hoger dan verwacht. CIRP schreef in een eerder rapport dat waarschijnlijk 'slechts' 18 procent van de consumenten in het vierde kwartaal de overstap maakte van een concurrerend platform. Het aantal overstappende consumenten is in de loop van het vierde kwartaal echter flink toegenomen.

Uit het onderzoek blijkt verder dat een aanzienlijk deel van de consumenten koos voor de duurste variant van de iPhone 4S. 21 procent van de ondervraagde consumenten kocht het 64GB-model.

Daarnaast blijkt dat het aantal online aangeschafte iPhones flink is afgenomen zodra Apple alle preorders had afgehandeld en alle winkels voldoende voorraad hadden. Vlak na de lancering werd 43 procent van alle smartphones van Apple verkocht via internet. Dit percentage is gedaald tot 33 procent tegen het eind van 2011.

Voor het onderzoek hebben zich in totaal 6,316 mensen aangemeld. CIRP heeft hieruit een selectie gemaakt en met mensen gesproken voor de analyse.