'5 miljard dollar aan mobiele marketing voor kerst'

Door: | 15 oktober 2012 15:10

Apple

Advertenties hebben de grote technologiebedrijven het afgelopen fiscale jaar een recordbedrag gekost. Analisten voorspellen nog eens 5 miljard dollar aan mobiele marketing voor de kerst.

Er wordt dit kwartaal door smartphone- en tabletmakers meer geld uitgegeven aan promotie dan ooit. De Britse krant The Guardian komt met een overzicht van 'big spenders' Microsoft, Samsung, Amazon, Google en Apple. Daaruit blijkt dat sommige bedrijven hun promotiebudget jaarlijks met met 50 procent zien groeien.

Onderzoeksbureau Enders Analyses verwacht dat in de laatste drie maanden van 2012 de gezamenlijke advertentiekosten op de mobiele markt uitkomt op 5 miljard dollar. Daarbij is ook de promotie voor 4G door telecombedrijven meegerekend.

Analist Shaun Collins van CCS Insight spreekt van het grootste bedrag dat er ooit in een kwartaal is uitgegeven voor promotie van mobiele apparaten.

Aanjager Windows 8

De explosie aan marketinguitgaven heeft meerder oorzaken. Microsoft leidt de dans met de promotie van Windows 8. Het Amerikaanse tijdschrift Forbes heeft berekent dat Microsoft tussen de 1,5 en 1,8 miljard dollar aan Windows 8-marketing besteedt. Een bedrag dat je buiten de Amerikaanse presidentiële verkiezingen nergens ziet, aldus analist Rob Enderle van de Enderle Group.

Maar ook Samsung, Google en Apple houden de hand niet op de knip. Samsungs uitgaven komen uit op 2,7 miljard voor het promoten van onder andere de Galaxy S III-smartphones en zijn Tab 2-tablet. Google geeft naar verluidt 1,5 miljard dollar uit voor de promotie van onder meer de Nexus 7 en de aanstaande LG Nexus 4.

Apple spendeert dit jaar 933 miljoen voor met name de iPhone 5, nieuwe iPad en iPad mini. Voor Apple is dat al een verdubbeling van het bedrag dat het bedrijf in 2009 uitgaf.

Redelijke bedragen

De torenhoge bedragen zijn desondanks verklaarbaar. Zo meent analist Benedict Evens van onderzoeksbureau Enders Analysis dat de miljarden in de context van deze bedrijven “redelijk en passend" zijn. Als voorbeeld geeft hij de omslag die Microsoft bij Windows 8 moet maken naar de mobiele markt.

Het is volgens Evens strategisch van groot belang op welke manier zo'n fundamentele verandering wordt gecommuniceerd. Microsoft doneert daarvoor ook 250 miljoen dollar per kwartaal aan partner Nokia voor de promotie van Windows Phone-toestellen. Geld dat volgens hem onmisbaar is in de gezamenlijke strijd tegen de hegemonie van Google's Android en Apple's iOS.


Het overzicht van marketinguitgaven van de grote vijf over het hele jaar, door The Guardian:


Klik voor groot