'Apple levert winkels bewust te weinig iPads'

Door: | 30 december 2011 12:12

Apple

De grootste Apple-reseller in Frankrijk klaagt Apple aan voor oneerlijke concurrentie. Apple zou resellers bewust benadelen in de verkoop en levering van producten.

eBizcuss, de grootste verkoopwinkel van Apple-producten in Frankrijk, spant een rechtszaak tegen Apple aan wegens oneerlijke concurrentie. Apple's eigen verkooppunten, de Apple Stores, krijgen volgens het bedrijf meer voorraad van nieuwe producten en Apple stelt resellers daarmee bewust achter.

Geen voorraad

In een interview met de Franse krant Le Figaro klaagt ceo François Prudent dat Apple vanaf de zomer al geen bestellingen meer levert aan eBizcuss. De reseller raakte hierdoor door zijn voorraad iPads 2 en Macbook Air laptops heen. Ook bleek het volgens Prudent niet mogelijk om voor het vierde kwartaal een voorraad iPhone 4S-toestellen in te slaan.

Door de beperkte levering van nieuwe producten zou de omzet van eBizcuss, met 16 verkoopwinkels in Frankrijk, in het derde kwartaal met 30 procent zijn gedaald. Prudent beweert daarnaast dat Apple zakelijke klanten direct benadert, waardoor resellers achter het net vissen. Bij het benaderen van zakelijke klanten zou Apple zulke scherpe verkoopprijzen bieden dat de resellers niet kunnen concurreren.

Te strenge eisen

Prudent vindt dat Apple verder te strenge eisen stelt aan resellers van Appleproducten. Zijn bedrijf spendeerde sinds 2007 6,5 miljoen dollar om te voldoen aan de criteria, waaronder de opzet van een point-of-sale-systeem, een computergestuurd kassasysteem, dat moet voldoen aan eisen van Apple.

Sinds Apple eigen verkooppunten opzet trekken resellers aan het kortste eind. In 2005 ging de Californische Apple-reseller MACadam failliet door soortgelijke leverproblemen van Apple. In 2008 ging een reseller in Glasgow eveneens failliet door de komst van een Apple Store in de buurt, meldt techsite ifoApplestore.com