'Consoles moeten ultra krachtig zijn om Apple voor te blijven'

Door: Elmar Rekers Elmar | 13 maart 2012 11:03

Apple

Mark Rein, vicepresident van Epic Games, is van mening dat de next-gen gameconsoles over de best mogelijke hardware moeten beschikken. "Doen ze dat niet dan zal Apple ze zeker voorbij schieten."

Volgens de topman van Epic is de ontwikkelaar altijd bezig om platformmakers als Microsoft, Sony en Nintendo aan te sporen de sterkst mogelijke consoles te bouwen. "Natuurlijk, wij gaan altijd voor meer dan zij kunnen bieden, maar dat is ook min of meer onze plicht. Daarvoor bestaat Epic", zegt Rein.

Om consolebouwers te prikkelen hun hardwarezaken goed op orde te krijgen presenteert Epic met enige regelmaat indrukwekkende demonstraties van hun game-engine. Tijdens de GDC van afgelopen week werd achter gesloten deuren bijvoorbeeld al een voorproefje gegeven van de Unreal Engine 4, welke pas later dit jaar officieel zal worden onthuld.

Samaritan

Vorig jaar toonde Epic tijdens dezelfde GDC-beurs de bekende Samaritan-demo van de Unreal Engine 3 (zie onder), welke destijds op drie high-end grafische kaarten draaide. Volgens Rein zou deze demo volgend jaar echter al op een laptop kunnen draaien en een jaar later zelfs op een smartphone.

Willen consolefabrikanten de gamesmarkt ook in de toekomst blijven domineren dan zullen ze volgens de Gears of War-maker dus sterk uit de hoek moeten komen met de volgende generatie spelcomputers.

[youtube]UONbgHju9xA[/youtube]