'Eddy Cue is het brein achter de prijsafspraken tussen Apple en uitgevers'

© PXimport

'Eddy Cue is het brein achter de prijsafspraken tussen Apple en uitgevers'

Geplaatst: 15 juni 2013 - 11:40

Aangepast: 16 november 2022 - 10:03

Wouter Hoeffnagel

Apple-onderhandelaar Eddy Cue heeft een belangrijke rol gespeeld bij de prijsafspraken tussen Apple en een aantal grote uitgevers van digitale boeken. Cue wordt zelfs gezien als het brein achter de samenzwering.

Het Britse Financial Times meldt dat het Amerikaanse ministerie van justitie Cue ziet als het brein achter de prijsafspraken die Apple met de uitgevers heeft gemaakt. De prijsafspraken hebben geleid tot hogere prijzen voor digitale boeken, waardoor consumenten wereldwijd te veel hebben betaald.

Vaste verkoopprijs van 9,99 dollar

Het ministerie van justitie stelt dat uitgevers steeds geïrriteerder raakten over de vaste verkoopprijs van 9,99 dollar die boekverkopers Amazon per boek hanteerde. Uitgevers zouden niet in staat zijn geweest Amazon zelfstandig zo ver te krijgen de prijzen te verhogen. Apple zou hier handig op in hebben gespeeld door een plan te bedenken waarmee het bedrijf uitgevers kon helpen deze prijs toch omhoog te krijgen.

Apple's onderhandelaar Cue blijkt de gene te zijn die na ontmoetingen met uitgevers het voorstel deed de prijzen van digitale boeken te laten bepalen door Apple. Deze prijzen zouden dus hoger zijn dan de prijzen die Amazon.com hanteerde. Apple zou hierbij van ieder verkocht boek 30 procent van de verkoopprijs krijgen.

Amazon.com dwingen de verkoopprijs ook te verhogen

Cue stelt tegenover de Amerikaanse federale rechtbank dat hij en Apple's toenmalige CEO Steve Jobs verwacht hadden dat de deal uitgevers zou motiveren hun contracten met boekwinkels als Amazon.com te veranderen, zodat zij deze winkels konden dwingen de prijzen van digitale boeken eveneens te verhogen. Hierdoor zou de algemene prijs van digitale boeken dus stijgen en uitgevers dus meer geld kunnen verdienen aan hun boeken. Cue stelt dat Jobs en hij niet zeker wisten of uitgevers dit inderdaad ook zouden doen.

Om zeker te stellen dat Apple desondanks kon concurreren met andere online boekverkopers nam Apple volgens Cue daarom een speciale clausule in de contracten met uitgevers op. Deze clausule gaf Apple toestemming de prijs van e-boeken af te stemmen op de prijzen die concurrenten hanteren. Mochten uitgevers dus niet in staat blijken te zijn boekverkopers zoals Amazon.com te dwingen de prijzen van hun digitale boeken te verhogen zou Apple zijn eigen prijzen alsnog kunnen verlagen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten