'iPad killers' leren ons wijze lessen

Door: | 29 maart 2012 08:03

Apple

Hoewel er tekenen zijn dat de verkopen achterblijven bij de verwachtingen, weten 'iPad killers' als de [urlx=http://computerworld.nl/article/13204/kindle-fire-aantrekkelijk--maar-zeer-beperkt.html]Amazon Kindle Fire[/urlx] wel degelijk iets toe te voegen.

Het is altijd een tikje onzinnig om bij een nieuwe tablet als de Kindle Fire te spreken van een 'iPad killer', maar fans van Android en fanboy-bloggers strooien graag met dit label wanneer een veelbelovende Android-tablet op de markt verschijnt. Toch heeft de 7-inch Kindle Fire als uit de kluiten wassen e-reader iets bijzonders. Het biedt webtoegang en kent sterke zakelijke connectiviteit. Als de iPad het tweede scherm van een gebruiker is (na een laptop of desktop), dan had de Kindle Fire zeker op de derde plek kunnen komen: Niet geschikt om de een desktop te vervangen, maar ideaal voor entertainment en handig om snel even wat (zakelijks) te kunnen checken.

Zie ook:

Dossier: Tablets

Kijk uit voor Chinese Android tablets!

De invloed van tablets op zakendoen

Ongunstige signalen

Gedurende de feestdagen leek het apparaat in de VS goed te verkopen, maar het feit dat Amazon nog geen specifieke cijfers van de Kindle Fire wenst te geven, doet vermoeden dat de Fire nooit heeft kunnen voldoen aan de eerder geschapen verwachtingen. Een ander signaal dat op een uitdovend vuurtje lijkt te duiden, is de tegenvallende verkoop van de OMAP 4430-processor van Texas Instruments - jawel, de CPU die in de Kindle Fire is terug te vinden. Slechts enkele bedrijven nemen de 4430 af, vandaar dat analisten vermoeden dat dit te wijten is aan geringe vraag naar de Fire. Rapporten van analisten zoeken echter altijd naar een zondebok, dus een tegenvallende Fire-verkoop is zeker niet de enige mogelijke verklaring.

Maar ook uit recensies, commentaren van kopers en het gebrek aan blogs van fanboys, is op te maken dat het vlammetje van de Fire op een laag pitje is komen te staan. Amazon promoot de tablet niet langer als het best verkopende product en verkoopt op dit moment al refurbished (lees: teruggekomen) toestellen. De webbrowser blijkt in de praktijk traag en door het aangepaste Android-besturingssysteem kunnen ook de andere componenten er niet voor zorgen dat de tablet kan concurreren met high-end Android-tablets, laat staan de iPad.

Luxe e-reader, meer niet

Betekent dit dat de Fire gefaald heeft? Nee. Het betekent wel dat het vooral gezien moet worden als een e-reader en dat het apparaat vooral voor boeken en video gebruikt dient te worden. iPads en Android-tablets zijn computerapparaten die, net als pc's, zich ook prima lenen voor het afspelen van video en muziek - daarbij zijn het ook nog eens prima e-readers. Maar daarmee houdt het bij deze apparaten niet op. Dat doet het wel in het geval van de Kindle Fire.

Als derde scherm is de Fire desalniettemin interessant voor zakelijke gebruikers, iets wat je niet kunt zeggen van de andere Kindle-modellen. Als je veel reist en je content qua leeswerk meeneemt op de Fire, dan kun je prima tussendoor je e-mail beantwoorden via de meegeleverd e-mailclient of via de browser je vluchtstatus of restaurantreservering bekijken.

Er zijn zeker nog een aantal mobile device management (MDM) leveranciers die denken dat de Fire een zakelijke toekomst beschoren is, aangezien zij ondersteuning voor de tablet in hun servertools hebben ingebouwd. Odyssey Software (onlangs overgenomen door Symantec) is er één; Fiberlink een andere. Ook NitroDesk heeft zijn beveiligde e-mailclient Touchdown van Android naar de Fire gepoort.

Toch toekomst voor apparaten als de Fire

In een wereld van heterogene apparaten zijn tablets die zich niet voor breed gebruik lenen desalniettemin onderdeel van de mix die gebruikers en IT zal aanspreken. Dit komt omdat we langzaam afstappen van het dogma dat iedere gebruiker maar één mobiel apparaat gebruikt. De term iPad-killer verwijst nog steeds naar de wereld waarin iedere eindgebruiker maar één device zou bezitten - iets wat een archaïsch gegeven begint te worden. Zelfs wanneer de iPad komende jaren de belangrijkste tablet blijft, zullen gebruikers ook blijven verlangen naar smartphones, computers, gameconsoles en ja, ook e-readers om zowel persoonlijke als zakelijke behoeften te bevredigen.