Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

'iPhone 5 is Toyota Prius van smartphone updates'

Door: andreas-udo-de-haes | 13 september 2012 12:02

Apple

De iPhone 5 is fantastisch en wordt een groot succes, maar verbleekt bij de opgeklopte verwachtingen. Er zit geen “wow" meer in. “Revolutie wordt evolutie."

De reacties op de presentatie van de iPhone 5 zijn bijna unaniem: niemand brandt het af, maar niemand is euforisch. Analisten, bloggers en investeerders zijn teleurgesteld dat het toestel totaal niet verrast, er is niets onverwachts en revolutionairs meer aan.

Apple leunt op iPhone

Beter, groter, platter, lichter: helemaal top, maar dat roept tegenwoordig elke fabrikant. Apple speelt het veilig met de iPhone 5. “Er is geen wow factor, alles wat je ziet is evolutionair", aldus analist Michael Yoshikami tegen Reuters.

Daarmee is geenszins gezegd dat Apple's nieuwste geen succes zal worden, sterker nog, veel analisten voorspellen onovertroffen verkoopcijfers. En dat is cruciaal, want Apple leunt steeds meer op de iPhone, die goed is voor de helft van de omzet en meer dan 60 procent van de winst van het concern.

Laag onderscheidend vermogen

De oorzaak voor de lauwarme reacties is tweeledig. Ten eerste is het helemaal des Apples om aan de subtiele ontwerpdetails en specs te schaven. Waarom iets compleet omgooien? If it ain't broke, don't fix it.

Ten twee is de markt inmiddels verzadigd met smartphones in alle vormen en maten, inclusief toestellen met vergelijkbare specs als de iPhone. Deze combinatie maakt dat het onderscheidend vermogen van de iPhone 5 veel lager is dan voorgaande generaties.

iOS vs Android

Los van het toestel speelt natuurlijk het app-ecosysteem een steeds grotere rol bij de keuze van de consument. Daar staat Apple ijzersterk, al zijn er signalen dat developers meer kansen zien bij Android. Bijvoorbeeld in het groeiende segment van 'contextuele data', het slim verwerken van locatie, gedrag, voorkeuren en sociale interactie. Dat is bij Android makkelijker, constateert Robert Scoble.

Revolutie wordt alledaags

Wired-journalist Mat Honan vat het sentiment op eloquente wijze samen en noemt de iPhone 'totaal schitterend en compleet saai' tegelijk, de “Toyota Prius van de smartphone updates".

Honan: “De iPhone? Die is saai. En dat blijft voorlopig waarschijnlijk zo. Dat is niet slecht, het is nu eenmaal de voortgang van tijd en technologie. Revolutie wordt evolutie. En die smartphone in je zak, of eigenlijk in de vitrine, wordt gewoon onderdeel van je leven. En dat vergeet je dan compleet. Op zijn eigen manier is dat eigenlijk magnifiek."

0 Reacties op: 'iPhone 5 is Toyota Prius van smartphone updates'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.