Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

'Jobs was visionair, Cook is dat niet'

Door: Jasper Bakker | 17 december 2012 15:04

Apple

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2

Hét verschil tussen wijlen Steve Jobs en huidig Apple-ceo Tim Cook is dat Jobs echt visie had. Hij gaf niets om marktaandeel, zegt Silicon Valley-investeerder en Netscape-oprichter Marc Andreessen.

Het enige bedrijfsplan (playbook) van Jobs was om “een nieuwe productcategorie uit te vinden, daar te beginnen met 100 procent marktaandeel, en dan elke dag die voorbijgaat wat marktaandeel te verliezen tot een definitieve uitkomst". Andreessen geeft zijn oordeel over de vorige Apple-ceo, die ook mede-oprichter was van het bedrijf, op een New Yorkse bijeenkomst van technieuwstitel Quartz.

Zie maar de Mac, iPod, iPhone, iPad

De voormalige topman van browserpionier Netscape wijst ter onderbouwing van zijn analyse op de Macintosh-computer, de iPod, de iPhone en de iPad. Allemaal producten die in wezen niet in die vorm bestonden voordat Apple ermee kwam. De Mac bracht de gebruiksvriendelijke computer met grafische interface. De iPod bracht de mobiele muziekspeler - en daarna de digitale muziekrevolutie. De iPhone bracht een gemakkelijk te gebruiken smartphone met touch-interface. En de iPad bracht de langgedroomde mediatablet naar de massa.

In al die gevallen heeft Apple die markten eigenhandig geschapen en heeft het een groot deel ervan weten te behouden. Ondanks de komst van andere bedrijven die ook een stuk van die (nieuwe) taart willen. In het geval van de Mac is dat echter niet gelukt: de Windows-pc heeft de Mac nagenoeg verdrongen. De definitieve uitkomst daar is een terminale afloop gebleken. In het geval van de iPod is Apple nog altijd nagenoeg alleenheerser. De definitieve uitkomst dreigt echter wel: de vervanging van de iPod door de smartphone.

Prijsparaplu ipv marktaandeel

Toch gaf Steve Jobs volgens Andreessen helemaal niets om marktaandeel. Dit ondanks het streven naar compleet nieuwe producten en dus beginnen met 100 procent marktaandeel. Jobs, zo zegt Andreessen, was niet bezig met marktaandeel maar in plaats daarvan gericht op een 'prijsparaplu'. Daarbij zorgde de Apple-leider ervoor dat de marges van zijn bedrijf intact bleven, ook als het marktaandeel ging slinken. Het doel was high-end producten verkopen aan een subset van consumenten die bereid zijn een premium prijs te betalen.

De wisseling van de macht, ingegeven door Jobs ziekte, heeft ook een flinke strategiewijziging ten gevolge. Ceo Tim Cook doet het anders.

Lees verder op pagina 2.

0 Reacties op: 'Jobs was visionair, Cook is dat niet'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.