'Microsoft moet merk Windows laten vallen'

Door: | 09 juni 2011 12:06

Apple

Een jaar geleden was het nieuws dat de marktwaarde van Apple voor het eerst in de historie hoger was dan die van Microsoft. Toentertijd viel nog niet met zekerheid te zeggen of het eenmalig was – als gevolg van het plotselinge succes van Apple – of een permanente verandering.

Een jaar later is duidelijk dat om een structurele degradatie gaat, zeker nu een ander spook uit Microsofts verleden het bedrijf ook in marktwaarde heeft gepasseerd: IBM. Ja, het bedrijf dat Microsoft meer dan tien jaar geleden dacht de doodsteek te hebben toegebracht, is nu groter dan Microsoft.

Wat is er sindsdien veel veranderd. IBM was in 1996 voor het laatst meer waard dan Microsoft. Op moment van schrijven wordt Apple gewaardeerd op ongeveer 211 miljard euro, IBM op 140 miljard euro en Microsoft op 139 miljard euro. Ondertussen kruipt Google steeds dichterbij, met een marktkapitalisatie van 114 miljard euro.

Het is interessant om te bekijken wat Apple en IBM hebben gedaan om Microsoft voorbij te kunnen gaan en wat Microsoft heeft nagelaten om op nummer 3 terecht te komen als het gaat om geschatte bedrijfswaarde.

Microsoft plukte krenten uit de pap van Apple en IBM

In de gloriedagen van Microsoft, leek het bedrijf hard op weg om zowel Apple als IBM compleet weg te vagen. In plaats van de twee concurrenten te bevechten in de hardwaremarkt, waar lage marges golden, sloeg het toe op gebied van software. Het nam het beste wat het had geleerd van zowel IBM als Apple en vormde het om tot wat een onverslaanbaar concept leek. Van Apple leerde het hoe het een simpele, grafische user interface op een besturingssysteem kon toepassen, van IBM leerde het hoe het zich kon concentreren op de zakelijke markt. Apple had geen schijn van kans in de zakelijke markt. IBM deed het zo slecht, dat het uiteindelijk ook de markt van pc’s vaarwel moest zeggen.

Wat is er sindsdien gebeurt? Apple en IBM hebben zichzelf opnieuw uitgevonden. Apple constateerde dat het zijn toekomst niet op de desktop kon baseren en dook met de iPhone, iPod en iPad in consumer electronics. IBM zag dat zijn toekomst in diensten en integratie kon liggen, naast de verkoop van high-end hardware. Beide strategieën zijn onvervalste successen.

Microsoft is ondertussen op zijn traditionele line-up blijven vertrouwen – Windows, Office en server software, met daarnaast entertainmentapparatuur als de Xbox en de Zune. En het klopt dat Microsoft eerder dan Apple en Google een mobiel besturingssysteem had, maar zowel Windows Mobile als Windows Phone 7 werden geen doorslaand succes. Op gebied van de zoekmachine ligt het met Bing nog steeds mijlenver achter op Google. De online divisie lijkt vooralsnog een bodemloze put.

En nu?

Er zijn twee manieren waarop Microsoft kan reageren. Een daarvan is zichzelf consolideren als zijnde nummer 3 – of zelfs nummer 4, als Google ze voorbij springt. Dit betekent niet dat het bedrijf geen toekomst heeft; ze maken nog steeds veel winst en zullen dit nog jaren kunnen volhouden. Maar de technologie zal overdacht moeten worden.

De andere oplossing is Apple en IBM volgen en zichzelf opnieuw uitvinden – wat makkelijker is gezegd dan gedaan. Als Microsoft het roer omgooit, zal het afstand moeten doen van Windows als voornaamste merk. In plaats van alles te herleiden naar Windows, van mobiel tot online, zal het na moeten gaan of het Windows-merk en de kenmerkende look-and-feel nog wel werkt voor mobiele telefoons en of het merk Windows nog steeds aanspreekt in de online wereld. Weet iemand werkelijk wat Windows Live betekent? Of wat Windows Phone 7 met de Windows op de desktop te maken heeft?

Microsoft geeft vooralsnog niet te kennen aan radicale veranderingen te werken. Maar als ook Google ze voorbij gaat in marktwaarde, zal het mij niets verbazen als ze zo’n stap zouden overwegen.