'Oracle had RIM er bovenop geholpen'

© CIDimport

'Oracle had RIM er bovenop geholpen'

Geplaatst: 20 april 2012 - 09:46

Aangepast: 13 december 2022 - 18:49

Redactie ID.nl

Oracle CEO Larry Ellison onthulde onlangs dat hij in 2009 van plan was de BlackBerry-maker op te kopen. Hoe had RIM eruit gezien als deze deal door was gegaan?

Het bericht dat Oracle ooit plannen had om Research in Motion te kopen, kwam tijdens de rechtszaak die Oracle heeft aangespannen tegen Google vanwege de inbreuk van Java-patenten in Android. Ellison onthulde dat ook Palm op de nominatie stond. Oracle had RIM en/of Palm willen gebruiken om een belangrijke speler te worden binnen de door Apple (iPhone) en Google (Android) gedomineerde markt voor smartphones.

Volgens Ellison is de koop van RIM niet doorgegaan omdat het Canadese bedrijf teveel zou kosten en zag hij bij nader inzien Palm niet zitten vanwege een gebrek aan potentieel. Beide bedrijven waren indertijd desondanks koopjes. Ik herinner me nog een persbijeenkomst waarin Larry Ellison aangaf dat BEA te duur zou zijn. Deze leverancier van middleware werd drie jaar later alsnog overgenomen.

Zakelijke mobiele grootmacht

Hoe zou een door Oracle overgenomen RIM eruit hebben gezien? Waarschijnlijk geen schim van wat het nu is: een bedrijf wiens reputatie onder druk staat vanwege slecht ontvangen producten, een serie aan PR-blunders, een merkwaardige vervanging van senior bestuurders en een waslijst aan andere problemen. Oracle was enkele jaren terug waarschijnlijk in RIM geïnteresseerd omdat BlackBerry floreerde in zakelijk gebruik, net zoals de software van Ellisons bedrijf. Net zoals de manier waarop Apple een propriëtaire benadering van de smartphone markt koos door zelf het toestel, het besturingssysteem en het applicatie ecosysteem te creëren, zo was Oracle ook van plan de zakelijke wereld te veroveren met een sterke combinatie van database, applicatie en mobiele expertise.

Maar een overname door Oracle had natuurlijk niet alle problemen van RIM voorkomen. Uiteindelijk hadden er alsnog koppen moeten rollen (co-CEO Jim Balsillie zou deze transformatie nooit overleefd hebben) en de verconsumentering van IT had er voor gezorgd dat Oracle zich moest gaan bezighouden met het soort marketing waarin het vrijwel geen ervaring heeft. Oracle zou de BlackBerry en de PlayBook niet aantrekkelijker hebben kunnen maken dan de iPhone en iPad, maar Team Ellison had wel iets anders kunnen bereiken: namelijk bewijzen dat apps belangrijker zijn dan het toestel.

SuperApps: kolfje naar de hand van Oracle

Een blik op de afbeeldingen van het nog uit te brengen Oracle Fusion Tap leert ons dat Oracle een dappere poging heeft gedaan om gemakkelijk te navigeren interfaces te maken voor complexe businessapplicaties op mobiele apparaten. Als RIM het heeft over 'SuperApps', dan kan het een voorbeeld nemen aan de mobiele superapplicaties van Oracle. Zulke apps zouden enorm aansprekend zijn voor een grote groep CIO's en IT-managers.

Onder Oracle zou de PlayBook meer een WorkBook zijn geworden, wat misschien minder sexy klinkt, maar wat wel meer power en differentiatie ten opzichte van Apple uitstraalt. Misschien maakt het helemaal niet uit of Oracle nu wel of niet nog een poging gaat wagen alsnog RIM op te kopen; RIM zal zich gewoon moeten herpakken wil het nog van zich doen laten spreken.

'Oracle had RIM er bovenop geholpen'-15082296

© CIDimport

Zal Larry Ellison binnen nu en een aantal jaar alsnog een poging wagen om een mobiele speler aan te kopen? Foto: IDG News Service / Hartmann Studios

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten