'Pak Apple harder aan voor schending garantierecht'

© CIDimport

'Pak Apple harder aan voor schending garantierecht'

Geplaatst: 20 maart 2013 - 05:47

Aangepast: 16 november 2022 - 10:05

Redactie ID.nl

De Europese Commissie vindt nationale regeringen niet goed omgaan met het beschermen van consumentenbelangen. Daardoor kon Apple goed wegkomen met het schenden van garantiebepalingen. Dat moet anders.

Het met de voeten treden van de consumentenrechten door Apple heeft Europees Commissaris Viviane Reding ertoe aangezet te kijken naar een meer centrale rol voor de Europese Commissie. Vanuit Brussel moet meer toezicht en coördinatie komen om de consumentenrechten te beschermen. Aanleiding is de Europabrede schending van de garantierechten door Apple met zijn Apple Care.

Antwoorden van ministers zorgelijk

Reding heeft een half jaar geleden alle ministers in Europa die belast zijn met de bescherming van consumentenbelangen aangeschreven met de vraag of Apple de wettelijke garantiebepalingen naleeft en als dat niet het geval is, hoe daar door de nationale consumentenautoriteit is omgegaan. De antwoorden op de brief baren Reding zorgen.

Apple heeft volgens Reding in minstens 21 landen in de Eu de klanten niet geïnformeerd over hun wettelijke rechten op garantie, maar alleen de eigen Apple Care gepromoot. Die is korter dan de wettelijke garantietermijn. Uit elf landen kwamen klachten over de wijze waarop Apple zijn eigen AppleCare in advertenties en andere uitingen naar buiten heeft gebracht.

Nationale maatregelen verschillen flink

De maatregelen die nationaal zijn genomen tegen Apple verschillen behoorlijk. In Italië is Apple beboet met 900.000 euro vanwege de overtredingen, maar bijvoorbeeld in Nederland heeft de Consumentenbond genoegen genomen met een aanpassing van de tekst op de website van Apple. Die aanpassing was overigens pas na meer dan een half jaar touwtrekken met Apple naar de zin van de Consumentenautoriteit. Later bleken er overigens meer mankementen aan Apples garantiebepalingen te zijn.

Reding vindt de grote verschillen in de aanpak van dergelijke overtredingen per land maar niets en ook de antwoorden van de landen in de EU op haar brief vindt ze mager. “Dit laat duidelijk zien dat de Europese Commissie niet langs de zijlijn mag blijven staan. We moeten een meer prominente rol hebben in het toezien op een coherente aanpak in de naleving van de consumentenregels door de lidstaten", vindt ze.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten