'Veilige' iPad mag in honderden vliegtuigen VS

Door: | 11 september 2012 12:09

Apple

Vliegreus American Airlines voert het gebruik van de iPad standaard in voor het luchtpersoneel. De FAA heeft zijn fiat qua veiligheid gegeven.

American Airlines voert in 777 vliegtuigen het gebruik van de iPad in. De vliegtuigmaatschappij heeft toestemming gekregen van de FAA (Federal Aviation Administration) om piloten in alle vluchtfases gebruik te laten maken van iPads. Daarmee is de iPad het eerste goedgekeurde elektronische apparaat in de lucht en levert het gebruik van een tablets nu officieel geen risico's op tijdens het vliegen.

Eigen apparaten gebruiken

Daarmee lijkt het gebruik van smartphones, tablets en e-readers door passagiers weer een stap dichterbij. De huidige regels sluiten het inschakelen van elk elektronisch apparaat in ieder geval bij het stijgen en landen uit. Sommige maatschappijen willen dat apparatuur tijdens de gehele vlucht is uitgeschakeld, meestal op kortere trajecten.

De invoering van de iPad moet AA voordeel opleveren. De luchtvaartmaatschappij hoopt op een flinke kostenbesparing. De Apple-tablet wordt namelijk onder meer in de cockpit gebruikt als 'electronic flight bag'. De huidige papieren documentatie die daarbij nu nog bij hoort, zou gemiddeld 15,9 kilo per piloot wegen. “Geschat wordt dat het gebruik van de iPad jaarlijks 1,2 miljoen dollar aan brandstof gaat besparen", schrijft de Amerikaanse operator op zijn website.

KLM test iPad ook

Bij Air-France KLM loopt sinds oktober 2011 een pilot met het gebruik van iPads. Honderd cockpit- en kabineleden doen mee aan de test. KLM laat Webwereld weten dat de test uitstekend bevalt onder het personeel. De tablet wordt zowel door piloten als het overige luchtpersoneel gebruikt. Vlucht- en passagiersgegevens gaan in de test allemaal via de iPad.

Woordvoerster Lisette Ebeling Koning van KLM: “Het resultaat is dat briefings en andere vliegplannen sneller kunnen worden gedeeld onder het personeel. Ook is het mogelijk sneller in te spelen op wensen en klachten van passagiers." Ook bij KLM zou de invoering een gewichtsbesparing opleveren. “Het klopt dat de gewichtsbesparing aanzienlijk is door het vervangen van papier. Er is echter nog niet berekend hoeveel brandstofbesparing dit oplevert."

Investering iPad te duur

Ondanks dat de test nu bijna een jaar tot tevredenheid verloopt loopt is er nog geen datum gepland van invoering. De vliegtuigmaatschappij heeft op dit moment echter nog niet de middelen om de dure iPad volledig in te voeren in alle vliegtuigen.

Een dergelijke invoering zou een investering zijn van 3,5 miljoen euro. Op de vraag of eventuele goedkopere varianten van tablets voor KLM een optie zijn, antwoordt Ebeling Koning dat er vooral gekeken wordt naar “een efficiëntere invoering."