Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

'Verkoop non-iPad tablets valt zwaar tegen'

Door: | 23 november 2011 11:55

Apple

In de eerste 10 maanden van dit jaar werden slechts 1,2 miljoen tablets verkocht die geen iPad zijn. In het eerste weekend dat de iPad 2 te koop was verkocht Apple al bijna 1 miljoen exemplaren.

Uit cijfers van onderzoeksbureau NPD blijkt dat in de eerste 10 maanden van 2011 1,2 miljoen tablets werden verkocht die geen iPad zijn. In vergelijking met de verkoopcijfers die Apple haalt stelt dat niet veel voor.

HP is nummer twee

Opmerkelijk genoeg is HP de nummer twee achter Apple. Als de iPad-maker niet wordt meegerekend, dan heeft het 17 procent van de overgebleven tabletmarkt in handen. Die tweede plek is waarschijnlijk te danken aan de dumpprijzen waarvoor HP zijn Touchpad aan de man bracht.

Volgens NPD zit er wel een stijgende lijn in de verkoop van alternatieve tablets. "De verkopen in het derde kwartaal waren twee keer hoger dan de verkopen in het tweede kwartaal, en de verkopen in het tweede kwartaal lagen drie keer hoger dan die in het eerste", aldus de marktonderzoeker op zijn site.

Achterhoedegevecht

In de slipstream van de iPad woedt een gevecht om de tweede plek. Vlak achter HP volgt Samsung dat in de VS 16 procent van de alternatieve tabletmarkt in handen heeft. Gevolgd door Asus met 10, Motorola met 9 en Acer ook met 9 procent.

De vraag is of de grote pc-fabrikanten genoegen nemen met deze achterblijvende verkopen ten opzichte van de iPad. Er doen al geruchten de ronde dat HP, Acer en Dell van plan zijn zich terug te trekken uit de markt en de tabletbusiness over te laten aan Apple en contentaanbieders als Amazon en Barnes & Noble.

Amazon lanceerde onlangs zijn eerste tablet, de Kindle Fire die ondanks de vrij matige reviews toch goed zou verkopen door de lage prijs. De Fire is te koop vanaf 199 dollar en afzet wordt door analisten geraamd op 6 miljoen stuks binnen een kwartaal.

0 Reacties op: 'Verkoop non-iPad tablets valt zwaar tegen'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.