Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

10 tips om meer geld aan apps te verdienen

Door: | 10 maart 2011 08:15

Apple

Een mobiele app hebben is leuk, maar een mobiele app die aardige sommen geld opbrengt is nog veel leuker. Volg deze tips op en wie weet rinkelt binnenkort de kassa.

Tijdens het Flash In The Can (FITC) evenement dat deze week in Amsterdam gehouden werd, vertelde ontwikkelaar Chris Black over zijn ervaringen met het aanbieden van apps in de Android Market, Apple’s App Store en op BlackBerry App World. De korte, maar krachtige tips die in zijn presentatie naar voren kwamen willen we jullie niet onthouden.

1. Denk vooraf na over de appstore(s) waarin je actief wilt worden

Het is makkelijker om uniek te zijn in een kleinere applicatiewinkel. Met name als je applicatie sterk lijkt op bestaande apps, kun je jezelf beter onderscheiden in een kleinere markt. Wees dan ook niet bang om je enkel op bijvoorbeeld BlackBerry te richten, omdat die van Apple en Google al aardig verzadigd zijn geraakt.

2. Je app hoeft niet per se enorm uitgebreid of mooi te zijn

Zelfs ontzettend simpele apps kunnen succesvol zijn. Black noemt als voorbeeld het 3 dollar kostende puzzelspelletje Ebscer voor BlackBerry, dat inmiddels een van de meest populaire applicaties voor het platform is geworden. Zorg dat je app iets unieks heeft en aanspreekt.

3. Breng vooraf alle kosten van distributie in kaart

Weet hoeveel tijd je aan de ontwikkeling van app zult moeten besteden, wat de benodigde software voor ontwikkeling kost en houdt rekening met de bedragen die Apple, RIM en Google vragen. Zo betaal je voor iOS 99 dollar per jaar voor een developeraccount, kost registratie bij Google 25 dollar en betaal je na iedere tiende app op BlackBerry tweehonderd dollar. Denk vooraf na hoeveel je aan adverteren wilt besteden.

4. Denk aan cross-selling

Link gratis apps aan betaalde apps en laat de appstore/market vanuit de app openen in plaats van naar een website te verwijzen. Denk ook aan lite-versies van duurdere, betaalde enterprise apps.

5. Respecteer de gebruiker/klant

Vergeet niet om tijdig updates te verstrekken en vergeet niet om ook social media elementen binnen de app te integreren. Gebruikers willen weten welke vrienden de app ook gebruiken.

6. Sta het op Android toe om de app op een SD-kaart te zetten

Dit wordt gemakkelijk vergeten, want binnen de Android-omgeving staat niet deze optie niet standaard geactiveerd. Wat je ook mobiel doet, waak ervoor dat je de applicatie niet onnodig veel storage laat opvreten. Volgens Black is dit een grote irritatie die bij gebruikers van Android-apps leeft.

7. Denk bij marketing van je app aan social media

Vergeet bijvoorbeeld ook niet dat het in de Android Market toegestaan is om YouTube-videootjes in de beschrijving af te spelen. Laat zoveel mogelijk zien “want het laatste wat je wilt hebben is angst voor de koopknop”, aldus Black.

8. Onthoud dat mobiele marketing goedkoper is dan desktop marketing

Adverteren via Google Adwords of AdMob (voor in-app advertenties) hoeft niet duur te zijn. Je kunt al tariefplannen kiezen vanaf 3 dollarcent per click. Dit is aanmerkelijk minder dan het tarief wanneer je op desktops en laptops wilt adverteren.

9. Laat advertenties direct linken

Google Adwords Mobile laat je direct linken naar de Android Marketplace en de App Store. Je hoeft geen aparte website te hebben waarop je de app beschrijft, dus je hoeft je potentiële klant ook niet te vermoeien met een extra tussenstap.

10. Probeer niet met hagel te schieten

Google Adwords laat specifieke targeting toe op device- of telconiveau. Hierdoor kun je gericht adverteren en verspil je geen clicks aan gebruikers die niet binnen je scope vallen. Ook geotargeting is mogelijk, waardoor je in het geval van een Nederlandstalige app weergave in anderstalige markten kunt uitzetten. Via sites als AppBrain kun je ook demografisch targeten, dus bijvoorbeeld op leeftijd of geslacht. Ook kom je via AppBrain te weten op welk device of in welke Android-versie je app het goed doet.

0 Reacties op: 10 tips om meer geld aan apps te verdienen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.