Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

12.500 iPads in je organisatie

Door: | 22 december 2011 22:49

Apple

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2

iPads zijn populair in de zakenwereld, maar IT is er vaak minder gelukkig mee. Nota bene SAP behoort tot de very early adopters - en bij SAP hoor je niemand klagen over tablets.

Inmiddels hebben de meeste organisaties al in min of meerdere mate leren omgaan met de iPad, al zitten de meeste nog in een soort pilot traject, of er is een soort informele regeling voor werknemers die hun eigen tablets willen meenemen. Bij SAP doen ze dat anders. De ERP-gigant geloofde al vroeg in de meerwaarde van het iPad concept, en inmiddels hebben ze er al meer dan 12.500 in gebruik, als je de tablets van de gebruikers zelf en de door het bedrijf verstrekte exemplaren bij elkaar optelt. Zelfs voor een bedrijf met de grootte van SAP is dat een indrukwekkend aantal.

Onlangs sprak ik met Global CIO Oliver Bussman over het gebruik van iPads en andere mobiele technologieën bij SAP. Veel van wat SAP doet is tamelijk voor de hand liggend; SAP kiest bijvoorbeeld voor mobile device management (MDM) op basis van beleidsregels om de toegang te beveiligen en het gebruik te monitoren. Maar het bedrijf verbaasde me wel doordat ze zich zo open en flexibel omgaan met nieuwe technologie.

Voor ik inga op de minder voor de hand liggende benaderingen, breng ik graag even februari 2010 in herinnering. Slechts enkele dagen nadat Appel de iPad aankondigde, vertelde Hasso Plattner, medeoprichter en voorzitter van de toezichtsraad van SAP, zijn team (en Bussmann in het bijzonder) dat hij geloofde dat de iPad een zeer belangrijke factor zou gaan worden in de zakenwereld, en dat SAP een voortrekkersrol zou moeten vervullen in het gebruik en de ondersteuning van dat apparaat. Dat was nog voordat ook maar iemand buiten Apple een iPad had aangeraakt, en de meeste experts (zeker de meeste kopstukken in de zakenwereld en de IT) er nog vanuit gingen dat het nieuwe Apple-apparaat hooguit een media-tablet zou zijn (Gartner gebruikt die aanduiding overigens nog steeds) waarmee je video's kon kijken en vanaf de bank over het web kon surfen; een zakelijke toepassing werd er door niemand in gezien.

Vergeet vooral ook niet dat Apple op dat moment nog nauwelijks mobiele beveiliging en management in het iOS had opgenomen: dat gebeurde pas met de lancering van iOS 4, in juli 2010. Volgens Bussmann wordt vandaag de dag naar schatting de helft van alle iPads ingezet voor zakelijke toepassingen. Maar destijds was het hele idee dat een typisch zakelijke leverancier als SAP de iPad zou ondersteunen gewoon vreemd. Zelfs Apple had geen verwachtingen van (of plannen voor) de iPad als zakelijke oplossing, herinnert Bussmann zich.

Een open geest creëert meer waarde

Zodra SAP de iPad in handen kreeg, werd onderzocht waar het de apparaten het beste voor kon gebruiken: om SAP-apps op te draaien, zoals ERP dashboards, of meer algemeen als vervanging van of aanvulling op de gebruikelijke bedrijfscomputers. Tegelijkertijd namen medewerkers hun eigen tablets al mee naar het werk, waar het gebruik oogluikend werd toegestaan.

SAP heeft nooit vooraf geprobeerd een ROI of use case voor de iPad op te stellen, omdat Bussmann en zijn collega's geloofden dat experimenteel gebruik door werknemers (en IT zelf) voor allerlei toepassingen vanzelf duidelijk zou maken waar de iPad het beste tot zijn recht kwam. SAP ging er zonder meer vanuit dat werknemers toch wel met de apparaten aan de slag zouden gaan, dus waarom zou je dat gedrag niet aanmoedigen en ervan gebruikmaken, in plaats van direct proberen het in te perken? SAP ging uit van het principe dat het beter was de gebruikers niet in de weg te staan, en ze in plaats daarvan te helpen.

Tegenwoordig zijn binnen SAP meer dan 12.500 iPads in gebruik, binnen alle afdelingen en functies. Bussmann vertelde dat de laptops van veel medewerkers grotendeels verdrongen zijn door de iPad, hoewel hij wel gelooft dat het nog jaren zal duren voordat tablets de huidige laptops geheel kunnen vervangen.

De iPad verandert de verwachtingen van IT

Bussmann merkt dat de verwachtingen die gebruikers hebben van een kwalitatieve gebruikservaring (en wat ze daaronder verstaan) snel veranderen. Daar ligt meteen een grote uitdaging voor ontwikkelaars - vooral voor IT-ontwikkelaars die zich historisch gezien weinig gelegen hebben laten liggen aan gebruikservaringen. Die uitdaging wordt des te groter doordat tegelijkertijd een verschuiving plaatsvindt naar snellere ontwikkelmethodieken zoals agile. SAP's eigen klantenonderzoek toont aan dat de gebruikservaring een steeds belangrijker rol gaat spelen voor zakelijke kopers en gebruikers, wat betekent dat er fors geïnvesteerd moet worden, zowel in interne kennis als in commerciële ontwikkeling. Toch is Bussmann niet erg benauwd voor een mogelijk onoverbrugbare kloof tussen vraag en beschikbare vaardigheden, met name gezien de aandacht die dit soort onderwerpen inmiddels krijgen in opleidingen en bij ontwikkelaars van mobiele applicaties in het algemeen.

Bussmann is een grote fan van design-denken, omdat de mobiele ervaring volgens hem heel anders is, zelfs voor zaken die ook op een pc gedaan kunnen worden. Naar zijn gevoel doen mensen meer moeite zich in data te verdiepen op een iPad dan op een pc, zelfs als er dezelfde webservice achter ligt. Hij merkt ook dat pc's gewoonlijk gebruikt worden voor zwaardere analyses, terwijl tablets vooral worden gebruikt voor het snel signaleren van trends. Hij vergelijkt het met het verschil tussen emailgebruik op een pc en op een Blackberry: dat laatste is sneller en directer. Als mobiele applicaties expliciet ontworpen zouden worden voor de mentaliteit die bij een tablet hoort, zouden de voordelen van het gebruik van iPads en andere tablets nog veel groter zijn, denkt Bussmann.

0 Reacties op: 12.500 iPads in je organisatie

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.