14 voorspel-missers over Apple

Door: | 30 augustus 2014 08:08

Apple

"De iMac wordt niks vanwege het gebrek aan diskettedrive en de iPhone is prullaria." Zo maar een paar voorspellingen over Apple die achteraf de plank flink mis sloegen. Hieronder 14 leuke Apple voorspel-missers.

De ondergang van Apple is de afgelopen twintig jaar meerdere malen voorspeld. Ook dit jaar barst het van de jobstijdingen van analisten en marktkenners. We zetten ter lering en vermaak 14 visionaire voorspellingen op een rij: van het succes van HP's iPod-concurrent en het falen van de iMac, tot recente ideeën over de deal met IBM en de betekenis van het uitblijven van een iWatch.

"De iMac zal alleen maar gesleten worden aan echte fanaten. De iMac heeft geen diskettedrive om back-ups te maken of data te delen. Dat is een verbijsterende misser van Jobs, die beter zou moeten weten. (...) De iMac is schoon, elegant, floppy-vrij en gedoemd."

Tech-columinist Hiawatha Bray schreef dit in 1998 in de Boston Globe. Wat zou hij ervan vinden dat SCSI niet meer wordt ondersteund?

"Ik zou ermee ophouden en het geld teruggeven aan de aandeelhouders."

Dell-cheft Michael Dell gaf dit advies in oktober 1997. Hij zegt nu dat zijn uitspraken verkeerd zijn geïnterpreteerd.

"Geef het maar toe. Je zit niet meer in de hardware."

Tijdschrift Wired in 1997. Jaren later in een jubileumspecial met onder meer de foutste voorspellingen van het blad door de jaren heen gaf Wired grif toe het mis te hebben gehad.

"Het grootste langetermijnprobleem met het overstappen naar een Apple-platform is dat het bedrijf in een neerwaartse spiraal zit."

Analist Rob Enderle stelde dit in oktober 2003. Hij heeft een carrière gemaakt van verkeerde voorspellingen. Bijvoorbeeld:

"De verwachting van de iPod is dat de versie van HP snel beter zal verkopen dan die van Apple."

Rob Enderle waagt een boude voorspelling.

"De iPhone is niets meer dan luxueuze prullaria dat een paar gadgetfreaks zal aanspreken."

In 2007 liet Bloomberg-journalist Matthew Lynn zijn begrip van nieuwe technologie zien. Hij was overigens niet de enige die dacht dat de iPhone te duur was, te weinig features had en daarom geen markt zou veroveren:

"Er is geen kans op dat de iPhone een significant marktaandeel zal behalen."

Een lachende Steve Ballmer bij de bekendmaking van de iPhone in 2007. Hij doet nu iets met basketbalteam. Ik hoop dat hij niet graag een wedje legt.

"Het is onwaarschijnlijk dat Apple kan slagen in zo'n competitieve markt."

Ze stonden niet bepaald alleen met hun mening. Ook Apple-kenner John Dvorak zei dat Apple geen succes zou hebben met de iPhone, omdat de mobiele markt werd gedomineerd door Motorola en Nokia.

"Tegen de volgende Kerst is de iPad dood, afgedaan, verdwenen, kaput."

Elektronica-investeerder en schatrijke zakenman Sir Alan Sugar deed deze voorspelling in 2005.

"Ik geef ze twee jaar voordat ze de lichten uit moeten doen van een zeer pijnlijke en dure misser."

Senior Reseacher David Goldstein van markvorster Channel Marketing Corp liet in 2001 zijn licht schijnen over het idee van de Apple Store.

"Zeker tegen... 2005, maar misschien al tegen het eind van 2003 zal Linux Mac OS passeren als het op een na meest gebruikte besturingssysteem."

IDC-analist Dan Kusnetzky in 2002. Of voorzag hij toen de komst van Android en bedoelde hij dat?

"Ze hebben nog maar 60 dagen de tijd om iets te verzinnen of ze zullen verdwijnen."

Deze uitspraak uit maart van dit jaar van analist Trip Chowdhry van Global Equities Research hem blijven achtervolgen. Hij had het hier over de iWatch die Apple van een zekere ondergang moet redden.

"Het huidige marktaandeel en verkooptrends lijken aan te geven dat alles prima gaat, maar het gebrek aan groei en productontwikkeling lijkt aan te geven dat de Apple van binnen aan het rotten is."

Deze analyse van journalist John Benjamin schopte het tot MacObservers rubriek Death Knell, waarin de doodvoorspellingen van Apple worden verwerkt. De teller staat op 65 doemstijdingen sinds 1995.

"Onder Tim Cook probeert Apple zoveel mogelijk winst te persen uit de producten die zijn gemaakt toen Steve Jobs het bedrijf leidde."

Durfinvesteerder Peter Cohan stelt dat de deal met IBM laat zien dat innovatie bij Apple dood is.