Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

20 iPhone-problemen opgelost

Door: Kees Krick | 25 november 2014 10:00

Apple

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3
  4. pagina 4
  5. pagina 5

Niets is zo irritant als een probleem met je iPhone waardoor je er niet vlot mee kunt werken. Haperingen, storingen, problemen, je zit er niet op te wachten. Je iPhone moet feilloos werken, want je hebt hem de hele dag door nodig. Daarom geven we oplossingen voor 20 veelvoorkomende iPhone-problemen.

De iPhone is voor veel mensen binnen korte tijd een onmisbaar apparaat geworden. We kunnen geen dag, soms zelfs geen uur, zonder dit fantastische hulpmiddel. Verslavend, maar is dat erg? Welnee, het is gewoon een veelzijdig apparaat waar we veel plezier en gemak van hebben. Helemaal niets mis mee.

Alleen moeten onze iPhones dan wel feilloos blijven werken. Een sporadisch hikje kunnen we best mee leven, maar als we met hinderlijke problemen te maken krijgen, wordt de lust een last en is de lol er snel vanaf. Gelukkig zijn veel problemen eenvoudig zelf op te lossen, zodat je snel weer door kunt.

Thuisknop reageert slecht

Zodra de thuisknop van je iPhone hapert, heb je een probleem. De knop is essentieel, want zonder kun je niet terug naar het hoofdscherm. Schakelen tussen apps of ze afsluiten lukt ook niet meer. Je zit ineens gevangen in de huidige app. Als noodoplossing kun je de thuisknop dan via het scherm bedienen.

Als de thuisknop niets meer doet, moet je eerst je telefoon uit- en weer aanzetten om in het hoofdscherm te komen. Ga dan naar Instellingen / Algemeen / Toegankelijkheid en zet Assistive Touch aan. Je vindt het onderaan bij het onderdeel Fysiek en motorisch. Er verschijnt nu een witte knop op het scherm. Die mag je overal op het scherm neerzetten waar hij niet in de weg staat. Tik erop en je krijgt vier keuzes, waaronder dus de thuisknop. Het is uiteraard een noodoplossing tot je de fysieke thuisknop hebt laten repareren, of je nieuwe toestel arriveert.

Via een softwarematige knop kun je alsnog de thuisknop bedienen.

Touch ID werkt niet goed

Het handige van een iPhone 5s of hoger is dat je het toestel met je vingerafdruk kunt ontgrendelen. Dan moet de sensor natuurlijk wel vlekkeloos werken, anders ben je er alleen maar meer tijd mee kwijt. Toen iOS 7 nog maar net uit was, was het soms wat behelpen. Net uit bad of met vettige vingers reageerde Touch ID niet bij iedereen. Verder leek de betrouwbaarheid langzaam af te nemen. Die problemen zijn in een update verholpen.

Zorg er dus voor dat je altijd de nieuwste iOS-update op je telefoon hebt staan. Hapert Touch ID alsnog, dan kun je beter je vingerafdruk opnieuw registeren. Misschien is je huid licht beschadigd, bijvoorbeeld nadat je dat kastje hebt afgeschuurd. Een vingerafdruk registreren kan bij Instellingen / Touch ID en toegangscode. Een leuke truc ter controle: houd je een gescande vinger op de thuisknop, dan licht deze op in het lijstje Vingerafdrukken zodra hij herkend wordt.

Controleer of je vingerafdruk nog herkend wordt of registreer hem opnieuw.

Geen mogelijkheid voor afrekenen met vingerafdruk

Je kunt ook in de App Store afrekenen met je vingerafdruk. Dat is werkelijk ideaal. Je hoeft dan niet steeds het wachtwoord van je Apple ID in te tikken. Vraagt je telefoon toch steeds om een wachtwoord? Zet via Instellingen / Touch ID en toegangscode het schuifje iTunes en App Store even aan. Tik vervolgens het wachtwoord van je Apple ID in zodra erom gevraagd wordt.

Vanaf nu kun je bij het kopen van apps kiezen of je afrekent met je vingerafdruk of toch maar het wachtwoord intikt. Herstart je de iPhone, dan moet je bij de eerstvolgende aankoop altijd eenmalig je wachtwoord opgeven.

Eenmalig je wachtwoord intikken en daarna afrekenen met je vingerafdruk.

Kompas doet raar

Je iPhone is een slim apparaat. Start je een app waarin het kompas een rol speelt, dan krijg je vaak automatisch een cirkel op het scherm te zien en moet je de iPhone kantelen om een bal langs die cirkel te laten rollen. Hiermee kalibreer je het kompas, zodat deze zo nauwkeurig mogelijk werkt. Toch kan het zijn dat ondanks dit kalibreren, het noorden zich ten onrechte in het zuiden lijkt te bevinden, of de kompasroos onvoorspelbaar blijft draaien.

Dat gebeurt meestal als je met de telefoon dicht bij metalen voorwerpen of een sterk magnetisch veld bent. Ergens anders gaan staan helpt dan direct. Je gelooft het nooit, maar ook het hoesje van je iPhone kan de oorzaak zijn. Soms zit er metaal in verwerkt, bijvoorbeeld als versteviging van het deksel. Daar raakt het kompas flink van over z'n toeren. Verwijder het hoesje en het probleem is meteen verholpen.

Metaal en magnetische velden brengen het kompas in de war.

8 Reacties op: 20 iPhone-problemen opgelost

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 2 jaren, 10 maanden geleden
    Hoeveel betaald Apple jullie voor deze ´onafhankelijke berichtgeving`
    `je hebt hem de hele dag nodig` zucht.
    Totdat je dan uitgesmeerd wordt over het asfalt omdat het schermpje weer eens belangrijker was dat het omgevingsverkeer.

    Vandaag weer een dodelijk ongeluk gezien Er kon een zeil over het jonge meisje, want , op slag dood
    En idd er lag een kapotte Iphone bij….

    wat is dit voor dom marketing gelul !!!
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 2 jaren, 10 maanden geleden
    Inderdaad niet handig dit artikel. Ik heb mijn mobiel echt niet "de hele dag door nodig" hoor!

    Wees een voorbeeld voor de jeugd en zeg dat ze hun mobiel niet moeten gebruiken in het verkeer!
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 2 jaren, 6 maanden geleden
    Ik heb een sterke echo , als ik bel hoor ik mezelf na een seconde hard erdoorheen praten. Niemand weet blijkbaar hoe dit op te lossen . Ondertussen is mijn IPhone bijna onbruikbaar.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 1 jaar, 11 maanden geleden
    telefoon iphone 4s valt ineens uit en krijg je alleen nog maar de apple in je beeldscherm, uitzetten is niet meer mogelijk. Pas als hij leeg is zetten we hem in de lader hij laad op alles weer zichtbaar en zodra we naar instellingen willen gooit hij de telefoon erweer uit en weer die apple in beeld.
    Wat kan dit zijn
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Ik moet schuiven om het toestel te openen,
    Het schuiven werkt niet meer,dus ik kan het toestel niet uitschakelen,want daarvoor moet ik ook schuiven
    Help
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 1 jaar, 8 maanden geleden
    ik kan geen nieuw adres invullen op safari, als ik op de adresbalk tik, krijg ik niet het toetsenbord maar gaat de iphone terug naar beginscherm
    iphone 5
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 1 jaar, 7 maanden geleden
    als ik mijn telefoon aan de oplader doe dan geeft hij aan dat hij aan het opladen is maar hij blijft het zelfde percentage, ligt het aan de oplader of aan mijn telefoon????
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Sommige nummers die me bellen komen niet door. Degene die me belt hoort dan meteen in gesprek.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.