4 gevolgen van Google's Motorola-overname

Door: Jasper Bakker | 16 augustus 2011 16:08

Apple

Google's inlijving van Android-partner Motorola brengt veel teweeg. Het zet de verhoudingen in de mobiele markt op scherp en mogelijk helemaal op zijn kop. En niet alleen voor Android.

Windows Phone-aandacht

Ogenschijnlijk een vreemd bij-effect, maar de overname van Android-telefoonmaker Motorola door Google geeft het concurrerende Windows Phone meer aandacht. Niet alleen omdat Microsoft dat wil of stelt. Analisten voorspellen al dat de Motorola-overname wel eens goed kan uitpakken voor Windows Phone. Dat is nu een wat aantrekkelijkere optie.

Onderzoeksbureau Gartner stelt dat telefoonmakers op z'n minst serieuzer naar Microsofts mobiele platform zullen kijken. De vergaande deal tussen Microsoft en Nokia heeft volgens Gartner-analist Michael Gartenberg de andere telefoonfabrikanten wel pijn gedaan, schrijft techblog AllThingsD. Maar de Windows-maker heeft nog niet de laatste stap gezet door zelf de hardware in te gaan. Wat Google nu wel doet.

Officieel zijn de Android-partners stuk voor stuk blij met de inlijving van één van hun concurrenten door Android-bestuurder Google. De vraag is of dat echt zo is en of dat zo blijft. Onderzoeksbureau IDC stelt dat de meeste Android-spelers zich hierdoor realiseren hoe afhankelijk ze zijn van Google en hoe snel de plannen van dat bedrijf hun eigen business kan veranderen.

“Samsung, HTC en Sony Ericsson kunnen nu naar andere platformen kijken om het risico te verminderen van hun afhankelijkheid", voorspelt IDC-analist Francisco Jeronimo. “Het vergroten van hun Windows Phone-portfolio kan nu noodzakelijk zijn voor de lange termijn. Deze bedrijven willen Google niet zien als hun voornaamste partner en tegelijkertijd hun voornaamste concurrent."

Hij sust de zaak met de inschatting dat Google vast niet van plan is om Android gesloten te maken, of exclusief voor Motorola. “Google heeft spelers zoals Samsung, HTC, Sony Ericsson en anderen nodig om de installed base van Android te laten doorgroeien."

Telco-twijfel

Deze aandacht voor of zelfs gang naar Windows Phone geldt voor zowel telefoonmakers als mobiele operators. Eerstgenoemden willen enerzijds uniformiteit, om de ontwikkelkosten te drukken. Anderzijds zien zij zich gemarginaliseerd door een uniform besturingssysteem. Dat is de pc-makers jaren geleden al overkomen, waarna die op flinterdunne marges een keiharde concurrentie aan moesten gaan. Nokia is al voorgegaan door te kiezen voor de mogelijkheid zich te onderscheiden van de concurrentie.

De marginalisering geldt ook voor de mobiele operators, en wel op meerdere vlakken. De telecombedrijven laten zich nog niet uit over Google's stap, met uitzondering van France Telecom. Topman Yves Maitre van die telco is publiekelijk positief over Motorola's koop door Google. Hij zegt tegen techblog AllThingsD dat het altijd goed is om grote, sterke spelers te hebben naast geïntegreerde spelers.

De grote tegenstander daarbij is Apple, maar Android is niet langer het kleine, vrije alternatief. Eerder hebben de Europese telecombedrijven nog hun vrees uitgesproken voor Android én de iPhone. Onderzoeksbureau Gartner voorspelt dan ook dat Google's aankoop een flinke impact heeft bij de telco's. Die ondernemingen zien Google immers al als gevaar, stelt analist Phillip Redman.

“Het interessante deel van deze deal is volgens mij: hoe zullen de telco's reageren?", blogt Redman. "Zij weten al dat Google hun content delivery business wil overnemen, daarbij van hun verbindingen gebruik maken. Hoe ver zullen zij Google laten gaan? En hebben de telco's een keuze?"

Hij schetst het veranderende landschap voor telecommunicatie en content: van tekst en websites tot muziek en video. De telecomaanbieders die ook aan content doen, houden hun klanten nu nog vast met premium-kanalen en decoderboxen. “Maar hoe lang is dat nog houdbaar?", vraagt Redman zich af. Hij voorspelt dat kabelklanten afhaken en kiezen voor diensten als NetFlix, Hulu. “Deze deal is simpelweg nog een klap voor de traditionele telco's." Een klap die die bedrijven volgens de Gartner-analist dieper de marginalisering (commodiatization) indrukt: waardoor ze slechts basale verbindingen (dumb pipes) bieden.

Google infiltreert kabelmarkt

Enigszins ondergesneeuwd door de mobiele implicaties van de hele deal, maar Motorola is niet alleen actief op de mobiele markt. Het bedrijf maakt ook decoder-kastjes voor kabelbedrijven. De Home-divisie die daarvoor verantwoordelijk is, levert Motorola eenderde van de omzet op. Bovendien is die afdeling winstgevend, in tegenstelling tot de telefoontak.

Het betreft geen groei-activiteit: de divisie heeft afgelopen kwartaal een omzetgroei van slechts 2,3 procent geboekt. Maar het is wel 's werelds grootste fabrikant van set-top boxes voor kabel-tv, merkt techblog AllThingsD op. En dat is een markt waar Google graag een voet tussen de deur wil krijgen, wat tot op heden niet bepaald lukt met de Google TV-mediaspeler. De koper van Motorola heeft de Home-divisie ook concreet genoemd in de conference call waarin de aankoop werd toegelicht.

Ook marktvorser IDC ziet toekomst in deze activiteit van de overnameprooi. Niet alleen Google TV is daarmee geholpen. Google wordt hiermee ook een fabrikant van consumentenelektronica, wat het bedrijf volgens IDC-analist Jeronimo geheel nieuwe mogelijkheden brengt.

'Microsoft grijpt mis'

Google krijgt niet alleen een forse lading mobiele patenten door Motorola te kopen, het voorkomt ook dat die juridische wapens in handen vallen van de vijand. Microsoft was namelijk ook uit op smartphonemaker Motorola, meldt techblog GigaOm op basis van anonieme bronnen. De Windows Phone-producent wou Motorola Mobility naar verluidt ook kopen vanwege het patentportfolio van die oudgediende telecomfirma.

Motorola heeft niet alleen veel patenten, maar ook zeer basale. Daaronder bijvoorbeeld een patent op een 'radiotelefoonsysteem', wat te interpreteren valt als de hedendaagse reguliere mobiele telefoon. Dat patent uit 1975 omvat overigens ook basisstations voor draadloze telefoons, met full duplex spraakmogelijkheden (wat toen nog nieuw en innovatief was).

Microsofts doel was volgens GigaOm om met de verkregen patenten Android te bestrijden. Iets wat het bedrijf al doet met eigen patenten. Daarbij betaalt HTC royalties aan Microsoft voor zijn Android-gebruik, net als enkele kleinere Android-partijen. Motorola weigert en is aangeklaagd, net als boekhandel Barnes & Noble voor zijn Nook e-reader. Samsung zit naar verluidt aan de onderhandelingstafel met Microsoft.

De IDG News Service interviewt IDC-analist Will Strofega over de gevolgen van Motorola's inlijving door Google: