Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

4 lessen van de CEO van Apple

Door: henk-jan-buist | 10 december 2012 16:05

Apple

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3
  4. pagina 4

De opvolger van Steve Jobs, Apple-CEO Tim Cook, stapte vorige week uit de coulissen en gaf na jaren stilte verschillende interviews over zijn visie op het miljardenbedrijf. Hij denkt dat anderen kunnen leren van de successen, fouten en werkwijze van Apple.

Apple is door veel ups en downs gegaan. In 2006 adviseerde onderzoeksbureau Gartner het bedrijf nog de hardwaretak te verkopen aan Dell. Het jaar daarna veranderde de iPhone de wereld en demonstreerde Apple dat de ideeën nog lang niet op waren. In augustus 2011 werd Tim Cook de nieuwe CEO van het bedrijf, vlak daarna overleed het gezicht van Apple, Steve Jobs. Cook stapte vorige week in de schijnwerpers en gaf interviews aan persbureau Bloomberg en televisiezender NBC. Hij gaf daarin aan dat er opnieuw grote dingen te gebeuren staan.

Volgens Cook valt er veel te leren van Apple’s werkwijze. “We doen een aantal dingen die bijzonder, anders en toonaangevend zijn”, zegt Cook tegen Bloomberg. “Ik denk dat niemand zo diep kijkt als wij of zo ver in de lijn van toeleveranciers duikt. We gaan helemaal terug tot in de mijn zelf, niet alleen de eerste laag. En we zijn er transparant over. Ik nodig iedereen uit ons na te doen.” We kijken naar vier lessen van Apple.

1. Innovatie is geen afdeling

Cook bekritiseert bij Bloomberg het gebrek aan innovatie bij bedrijven omdat ze innovatie zien als een proces. “Creativiteit en innovatie kun je niet in een flowchart verwerken”, vindt de CEO. “Een heleboel bedrijven hebben innovatie-afdelingen en het is altijd een slecht teken als er een ‘VP van innovatie’ is of iets dergelijks. Zet liever een bordje ‘te koop’ voor de deur.”

Innovatie en creativiteit moeten in het hele bedrijf terug te vinden zijn, stelt de CEO. “iedereen in ons bedrijf is verantwoordelijk voor innovatie, of ze nu uitvoerend zijn of bij de klantenservice werken.” Tim Cook benadrukt ook nog eens de kracht van Apple, dat volgens hem ligt in het bedenken van revolutionaire producten. “We willen je iets geven waarvan je niet wist dat je het nodig had”, zegt hij bij het NBC-programma Rock Center. “En als je het eenmaal hebt, kun je je leven er zonder niet voorstellen.”

Hij tekent daar wel bij aan dat het niet altijd mogelijk is om steeds een nieuwe revolutie teweeg te brengen. “We begrijpen dat je geweldige dingen slechts een paar keer kunt doen met maar enkele producten”, waarschuwt Cook. Apple kan volgens hem aan de top blijven door de aandacht strak te houden op enkele producten en niet te proberen van alles te doen.

Tim Cook in 2010 bij All Things Digital over innovatie

0 Reacties op: 4 lessen van de CEO van Apple

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.