4 vragen over Google Helpouts

Door: Elmar Rekers Elmar | 22 augustus 2013 12:08

Apple

Google heeft deze week zijn nieuwe dienst Google Helpout gelanceerd. Geruchten over het platform gingen al lange tijd rond, maar nu is dan ook duidelijk wat Google hiermee van plan is en op welke manier Helpouts ons leven moet gaan verrijken. Wij beantwoorden vier prangende vragen over deze nieuwe crowd-hulpdienst!

1. Wat is Google Helpouts?

Google Helpouts is feitelijk een toevoeging aan Google Hangouts; de overkoepelende dienst voor alle communicatiediensten van de zoekgigant. “Real help, from real people, in real time”, noemt Google het. Wij zouden het niet kernachtiger kunnen omschrijven. Helpouts biedt gebruikers van Hangouts de mogelijkheid om de hulp van andere gebruikers in te schakelen, maar ook om hun eigen expertise beschikbaar te stellen aan de Hangouts-community. Simpel, toch?

2. Hoe werkt Google Helpouts?

Helpouts dient dus als schakel tussen mensen die hulp nodig hebben (customers) en mensen die hulp aanbieden (providers). Dit gebeurt uiteraard allemaal via Google’s communicatieplatform Hangouts. Iedereen met een Google+-account kan zichzelf straks naar voren schuiven als een ‘provider’.

Via videocontact kan je eenvoudig laten zien hoe je bijvoorbeeld een fiets repareert.

Kan jij mensen de beste yoga-oefeningen leren? Wil je vakantiegangers best een basiscursus Italiaans geven? Ben je handig met computers? Vul je profiel aan met deze competenties en geef aan dat je ervoor open staat mensen te helpen. Gratis, of tegen betaling. Het lijkt er sterk op dat Helpouts binnenkort beschikbaar komt voor de pc en op tablets en smartphones met iOS of Android.

3. Waarom start Google met Helpouts?

De ‘providers’ kunnen hun expertise gratis of betaald aanbieden. En hierin lijkt voor Google een groot commercieel belang te liggen. Wanneer iemand bijvoorbeeld 100 euro vraagt voor een spoedcursus Facebook-marketing, of als een ander 1 euro rekent voor het recept van een lekkere appeltaart, zal 20 procent van dit bedrag rechtstreeks naar Google gaan. Alle betalingen moeten dan ook via Google Wallet verlopen, zodat Google hier volledige controle over heeft. Ook zal het voor fabrikanten waarschijnlijk mogelijk zijn om 'experts' naar voren te schuiven die alles weten over hun producten.

Tips voor in de keuken, gratis of tegen betaling.

Naast het commerciële gewin, is het voor Google natuurlijk ook een mooie manier om zijn vele sociale diensten verder met elkaar te combineren. Google+, Hangouts, Helpouts, alles werkt onder één enkel profiel en bevindt zich in hetzelfde netwerk.

4. Wanneer kan ik aan de slag met Google Helpouts?

Google heeft Helpouts deze week (stilletjes) uit de doeken gedaan, maar de service is nog niet voor iedereen toegankelijk. Google is nu druk bezig voldoende experts aan te trekken binnen verschillende vakgebieden om Helpouts wat meer ‘body’ te geven op het moment van lancering. Wel kan je alvast een invite aanvragen via de website. Heb je deze binnen dan kan je alvast rondneuzen in Helpouts en je eigen kennis aan de wereld aanbieden, kosteloos of als leuke bijverdienste.

Sportinstructeurs kunnen via Helpouts ook mensen thuis gaan trainen.

De redactie van Computer!Totaal heeft inmiddels een invite aangevraagd, maar we zijn nog altijd niet binnen bij Helpouts. Het kan dus even duren voor je aanvraag door Google wordt verwerkt. Zodra wij met het nieuwe platform aan de slag gaan, zullen we hier uiteraard over berichten. Hopelijk wordt ons dan duidelijk hoe mensen precies met elkaar in contact kunnen komen en hoe de marktplaats er uitziet.