5 mogelijke Apple verrassingen voor morgen

Door: Jasper Bakker | 21 oktober 2013 07:10

Apple

Morgen gaat het weer gebeuren: geruchten groeien, Apple-fans roeren zich, haters spuien hun gal. Apple komt met iets. Hier 5 mogelijke 'verrassingen'.

Plastic iPads

Laten we het alvast de iPad 5C noemen. Of Apple het nou 'the new iPad', 'iPad C' of iets anders noemt. De huidige iPad maar dan in een ander jasje gestoken. Met kleur rondom. In navolging van de iPhone 5C. Welke? Die nieuwe met de plastic behuizing in verschillende vrolijke kleuren.

De uitnodiging die Apple deze week aan de pers heeft gestuurd, lijkt de iPad 5C duidelijk te verklappen. Het doorgronden van Apple's persuitnodigingen is een aparte tak van sport, waar vele blogs zich aan wagen.

"We hebben nog altijd veel te bedekken/behandelen", luidt de tekst bij de bovenkant van het Apple-logo met daarbij het appelblaadje in diverse kleuren. Correctie: in iOS7-kleurtinten. Dat doet sterk denken aan de vorige uitnodiging waarbij Apple met beeld en tekst hintte naar de heldere ("brighten") kleuren van de goedkopere (voor "everyone") iPhone 5C.

iPad-covers

Of moet het woord "cover" in de persuitnodiging wellicht letterlijk worden genomen? Apple heeft voor de iPad altijd al een eigen hoes gemaakt en verkocht. Oorspronkelijk een volledig omhulsel, later alleen een schermbedekking. Met de komst van de kleurige iPhone 5C trekt Apple dit accessoiriseren door. Voor zijn smartphone én gelijk met speelse gaten zodat er kleurcontrasten zijn te maken.

Mogelijk met als modegevolg dat één hoesje per toestel echt 'not done' is. "Draag je op maandag dezelfde kleur als vrijdag?", kan een dodelijke fashion-vraag zijn van de ene iPhonista aan de andere. Of verder doorgetrokken: "Draag je dezelfde kleur op een feestje als overdag op werk?"

Want Apple lijkt er sterk op uit te zijn om een waar modehuis te worden. Het bedrijf heeft onder wijlen Steve Jobs al de prestatie geleverd om technologie om te toveren tot mode. Techneuten en pc-gebruikers schamperden wel over het feit dat Macs en MacBooks (en later ook iPhones) niet de allernieuwste technologie in zich hadden. En dat ze relatief duur waren in vergelijk met equivalente Windows-machines. Maar toch verkoopt het design van Apple goed. En vindt het navolging.

iPad mini C

Of wellicht houdt Apple zijn 'grote' iPad toch aan voor de bovenkant van de markt (met de vorige generatie als budgetmodel). En kunnen we wit, zwart en goud verwachten. Waarbij Apple dan met nieuwkomer iPad mini op de kleurige uitverkooptour gaat. Relatieve uitverkoop dan, want Apple gaat niet voor weinig tot geen marge. Dat is niet gezond en dat zou Steve Jobs vast nóóit gewild hebben.

Ok, hij zag ook niks in een kleinere tabletmaat dan die van de oorspronkelijke iPad. Maar soi, zijn opvolger Tim Cook heeft daar goed aan gedaan. Ondanks twijfels vooraf van op de wal staande deskundologen. De mini slaat goed aan en verkoopt goed. Volgens geaggregeerde iPad-verkoopcijfers van Apple zelf en volgens veelvuldig aangehaalde publicaties op basis van anonieme bronnen uit de supply chain. Of die inschattingen en geruchten nou wel of niet raak zijn.

Verder is het volgens het al enkele jaren aangehouden releaseritme van Apple nu zo'n beetje tijd voor de tweede lichting van de iPad mini. Het bedrijf uit Cupertino houdt net als de modewereld seizoenen aan voor het onthullen van de nieuwe collectie. Niet wachten op een nieuwe chip van een derde partij die zijn eigen planning aanhoudt. Zelf plannen en aan de hand daarvan ontwerpen, bestellen tegen de gewenste prijs en (laten) samenstellen.

Verse Macs met vers OS X

"Video-editors, muzikanten, fotografen, graphics designers rekenen op producten als de Mac Pro om hun werk te doen", zei marketingtopman Phil Schiller in juni dit jaar. Hij onthulde toen de radicaal herontworpen professionele computer van Apple. Een kleine, krachtige zwarte cilinder die deze herfst uitkomt, heeft de leverancier al beloofd.

Een nieuw Mac-workstation voor het zware werk. Een apparaat dat in de afgelopen jaren nauwelijks is geüpgraded; qua design-uiterlijk en ook qua technisch innerlijk. Bovendien is de Mac Pro sinds maart dit jaar niet meer te koop in Europa. Vanwege nieuwe regelgeving die al jaren in aantocht was. Video-editors, muzikanten, fotografen, designers en andere professionals zitten dus te wachten op nieuwe Mac Pro's.

Dat het apparaat nu echt komt, vloeit niet alleen voort uit de herfstbelofte van Apple zelf. De zwarte cilinder is 'made in America' heeft de leverancier al losgelaten en fabrikant Flextronics is nu net bezig met een enorme personeelsuitbreiding voor zijn fabriek in Austin (Texas).

[youtube]TahD_vuLMEY[/youtube]

Gelijk met nieuwe Mac-hardware (mogelijk ook verse MacBook Pro's) komt een vernieuwd Mac OS X. Ook al aangekondigd (zij het niet met exacte datum), ook al geshowd, en middels bèta's ook al uitgeprobeerd. Versie 10.9 (codenaam Mavericks) van Apple's computerbesturingssysteem is ook al af: begin deze maand is de Golden Master-status bereikt. En app-developers kregen vorige week nog de dringende vraag of ze hun software geschikt willen maken voor Mavericks.

Geen verrassing

En tot slot de 'verrassing' dat Apple níet met een verrassing komt. De hierboven genoemde mogelijke aankondigingen voor komende week liggen zeer in de lijn der verwachtingen. Enerzijds door Apple's aankondigingen, ontwikkelwerk en de timing van eerdere productlanceringen.

Anderzijds door geruchten die de productplanning van Tim Cooks bedrijf vantevoren nogal prijsgeven. Ja, soms gaan de Apple-geruchten de wildste kanten op. En zwepen mensen hun interesse tot grote hoogte op. Uit nieuwsgierigheid, uit verlangen.

Diezelfde emoties spelen bij de bekende uitspraak van Steve Jobs aan het einde van zíjn aankondigingen: "One more thing." Waarna de topman de wereld vaak wist te verrassen. Dat is echter alweer lang geleden. Apple lijkt meer en meer een gestaag werkend en verfijnend bedrijf te zijn geworden.

Geruchten over geheime, spotgoedkope en toch kwalitatief hoogstaande designjuweeltjes zijn er wel. Maar echt waarschijnlijk zijn ze niet. Daarvoor is Apple teveel een sluwe zakenreus, die aan zijn goede winstmarges denkt. Of komt er komende week toch nog de langvoorspelde iWatch? Hoewel, de topvrouw met ervaring op dat gebied begint pas komende lente bij Apple.