Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

5 oorlogsbodems voor Nokia's eindoverwinning

Door: Jasper Bakker | 05 november 2011 09:12

Apple

Nokia is van zijn 'brandende boorplatform' afgesprongen en zwemt nu in de oceaan. Maar er is redding in zicht. Sterker nog: Nokia blijkt een armada te zijn die zich klaarmaakt voor het gevecht.

Schepen verbrand

De eerste voorbode voor Nokia's glorieuze toekomst is al gesignaleerd, dat was de sprong die nodig was om aan de vlammen van zijn brandende olieplatform te ontsnappen. Nokia heeft gebroken met het verleden. Nokia heeft onder leiding van de kersverse ceo harde keuzes gemaakt. Het aloude Symbian-platform is aan de kant gezet en de toekomst is aan Windows Phone. Zo heeft de van Microsoft afkomstige nieuwe Nokia-ceo besloten.

Symbian is niet gelijk weg of dood. De aankondiging van Nokia's eerste Windows Phone-telefoons werd zelfs vergezeld van een hausse aan nieuwe Symbian-toestellen. Maar dat zijn 'domme telefoons', pardon: feature phones in telcotaal. En die markt is dan wel groot, maar zit geen groei meer in. De toekomst is aan de smartphone, zeker als het gaat om marges en aftersell via app stores. Daar vaart Nokia nu doelgericht op af.

Verse Mango's

Nokia heeft de aangeboden reddingsboot van Windows Phone 7 bewust afgehouden, ten gunste van het grotere galjoen dat erna komt. Watertrappelend heeft het gewacht op de nieuwe versie 7.5 van Windows Phone. Die release met de codenaam Mango zit vol met verbeteringen waarmee Microsofts smartphone-besturingssysteem goed meekan met de concurrentie.

Nu ligt Microsoft met Windows Phone nog ver achter op de concurrentie, maar dat hoeft niet lang meer te duren. Microsoft heeft al jaren de reputatie dat het langzaam op gang komt, waardoor de eerste paar versies van nieuwe producten tekortschieten. Maar de softwaremoloch is volhardend en weet het vaak bij versie 3 wel goed voor elkaar te krijgen, waardoor de concurrentie nogal eens wordt verrast. Strikt gezien is Mango natuurlijk versie 2. Maar vergeet de ervaring niet die Microsoft heeft opgedaan met de Kin-smartphones - hoe kort die ook op de markt zijn geweest.

We zien nu al in de reviews dat veel mensen enthousiast zijn over de gebruikersinterface. En dat is precies waar de consument tegenaan zal kijken als hij of zij in de winkel staat om een mobiel te kiezen. Windows-toestellen zullen het goed doen in de verkoop, en dus daar gaat Nokia zijn aandeel veroveren.

Amerikaanse ambities

De Canadese ceo van Nokia, die in de Verenigde Staten zijn sporen heeft verdiend, durft het zelfs aan om ambities te koesteren over de Amerikaanse markt. Hij wil de grote plas oversteken om de Nieuwe Wereld te veroveren. Op zich is dat een heel logische stap, want, al verschuift het epicenturm van de ict-groei naar Azië, Amerika is nog altijd een grote markt waar veel te winnen valt. En wellicht zal de Amerikaanse hoogmoed van Elop voor Nokia daar meer opleveren dan de Finse nuchterheid van de bedrijfsleiding van vóór zijn aantreden.

Natuurlijk is het ook logisch om veel groeimogelijkheden te zien als je nagenoeg bent weggevaagd van een markt. Maar toch zijn er best goede kansen voor Nokia om voet aan de grond te krijgen in de VS en van daaruit echt terrein te veroveren. Ja, ook in het concurrentiegeweld van smartphonereuzen als Motorola, Samsung, HTC, LG en niet te vergeten Apple.

De meeste Android-fabrikanten zijn Aziatische partijen. In dat gezelschap is het Europese Nokia - samen met het Amerikaanse Motorola dan - het buitenbeentje. Daardoor kan het voor de telco's een interessante pokerpartner zijn. Die bedrijven voelen zich toch al in toenemende mate bekneld door de macht van Apple en de massa van Google.

En vooral in Amerika heeft Nokia de beschikking over nog een andere belangrijke troefkaart: zie de volgende divisie van de armada.

Patentoorlog

Wat heeft Nokia voor op veel zijn smartphone-concurrenten? Een lange en rijke geschiedenis aan patenten. Dat concurrentiewapen is van oudsher puur voor verdediging, maar de beste verdediging blijkt steeds vaker de aanval. Daarom worden patenten al geruime tijd, en de laatste maanden steeds vaker en feller, ingezet voor importverboden, douaneblokkades, verkoopbans en meer tactische schermutselingen.

Maar waar partijen als HTC en zelfs gigant Google in allerijl patenten inkopen, heeft Nokia die allang in huis. Dat zijn vooral basale patenten, op telefonietech en datacommunicatie zelf. En vergeet niet dat patentkruisvaarder Apple bakzeil heeft moeten halen tegen Nokia. Dat was een belangrijke overwinning tegen een belangrijke speler.

De iPhone-fabrikant neemt het in de patentring op tegen alles en iedereen in de smartphone- en tabletmarkt en tegen iedereen blijft het bedrijf overeind. Maar met Nokia heeft het een schikking moeten treffen, waarbij Apple betaalt. En niet zo'n beetje ook. De hoogte van de vergoeding is geheim gehouden, maar Nokia heeft wel losgelaten dat door deze deal het verwachte tekort in de omzet wordt gecompenseerd. Dat tekort liep in de miljoenen en mogelijk zelfs de miljarden.

Iedereen kan er dus zeker van zijn: de vierde divisie van de vloot is stevig gebouwd van patenten. En stel je voor dat deze machtige oorlogsbodem gaat opstomen met Microsoft. Samen blazen ze iedereen uit het water.

Windows 8-tablets

De vijfde flotille voor Nokia vaart verder door naar de toekomst. De smartphone is gevestigd en groeiende, de pc lijkt passé, en er gloort veel toekomst voor de tablet. Daar wil Nokia een graantje van meepikken, dat liet ceo Elop los tegenover BusinessWeek. Hij ziet een nieuwe tabletkans opdoemen met Windows 8, waarvan de interface volledig op de schop gaat speciaal voor tablets.

Met tablets is Nokia niet bepaald vroeg. Maar ook hier vaart het bedrijf keurig op één koers met kompaan Microsoft. Ook die is rijkelijk laat met het serieus betreden van de tabletmarkt. Ironisch genoeg is dat een markt die het zelf ooit probeerde aan te zwengelen. Met de Tablet Edition van Windows XP, weet iemand dat nog? Tussenpaus Vista is nooit echt op tablets of netbooks verschenen en met Windows 7 wordt wat geprobeerd. Anno nu nog, met een reanimatiepoging voor HP's Slate-pc.

Maar met Windows 8 neemt Microsoft tablets serieus en durft het zelfs te breken met het verleden. De derde poging van de Windows-maker voor tablets krijgt alle ruimte, ontwikkelmoeite, marketingmacht en geld mee. Vergeet niet: we hebben het over de potentiële pc-vervanger, niet over een complementair apparaat voor een kleine doelgroep van creatievelingen.

Nee, daarmee doelen we niet alleen op de eerste uitvoering van de iPad of op de snel in elkaar gekluste eerste tabletversie van Android. Denk ook aan de indrukwekkende Courier-tweeschermstablet van Microsoft zelf, die nooit is uitgebracht. Zoiets kan designhuis Nokia misschien nog wel beter. Al heeft het daar misschien wel een dosis geluk bij nodig. Behouden vaart.

0 Reacties op: 5 oorlogsbodems voor Nokia's eindoverwinning

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.