5 rekenfouten in Dell+Microsoft = Apple

Door: Jasper Bakker | 02 februari 2013 09:02

Apple

Dell wil zichzelf verkopen en van de beurs gaan. De naamgevende oprichter dokt mee, maar ook Microsoft spekt de pot. Waarom de Windows-maker plus de pc-maker niet een Apple oplevert.

Microsoft volgt voor tablets het voorbeeld van Apple. De Windows-maker brengt eigen apparaten waarvan de hardware en software nauw op elkaar zijn afgestemd. Het stoot met die Surface-strategie aloude pc-partners voor de schenen, maar wellicht is dat nodig voor 'de post-pc'. Ondertussen heeft computermaker Dell het moeilijk, zoekt het een koper waarbij indirect Microsoft opdoemt. Zo'n huwelijk kan voor beiden gunstig zijn, maar één plus één is niet gelijk drie in de strijd tegen Apple.

Imago versus magie

Dell kan worden gezien als pc-maker pur sang; waar oudgediende computerfabrikanten als IBM, HP en Compaq jarenlang stevige en stevig geprijsde computers leverden, ging Dell gelijk voor de lagere kosten. Zoals Windows in den beginne wel werd gezien als het goedkopere Mac OS (vóór X), voor de massa. Zo heeft prijsvechter Dell zijn concurrentie weten te dwingen tot prijsverlagingen en drastische herzieningen van de logge en dure inkoop- en distributieketens.

Apple daarentegen heeft het imago van een gepassioneerd bedrijf dat hippe klanten kwaliteitsproducten brengt. De Mac-maker heeft het jarenlang aangedurfd en volgehouden om duurder te zijn dan de concurrentie. Ook met iPhones en iPads is Apple niet het prijsgevecht (naar de bodem) aangegaan. Een voorbeeld dat de pc-wereld, Dell incluis, wil volgen met Ultrabooks en premium Windows-tablets.

Waar Microsoft als boegbeeld de veelbesproken Steve Ballmer heeft en Dell de minder zichtbare oprichter Michael Dell, geniet Apple de magie van grondlegger Steve Jobs. Ook na diens overlijden nog. Waar Microsoft het met zijn Surface-tablet over de boeg van hipheid gooit, wordt Dell nog herinnerd aan de Dell-dude. Door die ex-spokesperson zelf, die meent dat hij de magie kan terugbrengen. Versus de nalatenschap van 'I'm a Mac' en anno nu Samuel L. Jackson en de Williams-zusjes? Appels met peren vergelijken.

De Dell-dude:

[youtube]F-4FA8-sXCw[/youtube]

Serverstreven versus serverballast

Apple heeft zich allang teruggetrokken uit de bedrijfsmarkt, met zakelijke producten dan. De Mac OS X-servers zijn geschrapt, de zeldzame Mac Pro-werkstations worden maar zelden voorzien van nieuwe onderdelen en aan zakelijke langlopende en overzichtelijke support doet Apple niet. Dit in tegenstelling tot zowel Microsoft als Dell.

Dell voert juist vele verschillende soorten en maten servers. Het wil daar zelfs machines met energiezuinige ARM-processors aan toevoegen. Het bedrijf ziet in servers namelijk meer toekomst dan in de aloude pc. Ondertussen staat Microsoft nu vooral in de belangstelling met eindgebruikersproducten Windows 8 en zijn eigen Surface-tablets, maar het is wel degelijk serieus bezig met de zakelijke markt.

Dat dwingt de producent van software - en tegenwoordig ook van hardware - in een tweespalt: de consumentenmarkt met de snel te verleiden klant naast de bedrijfsmarkt met de relatief logge klant. Hiermee zijn zowel Dell als Microsoft breder dan Apple, met tegelijkertijd minder overlap. Appels met peren.

HP-wannabe versus Geniuses

Dell doet niet alleen servers, maar ook services. Dienstverlening aan (groot)zakelijke klanten waarvoor het ruim drie jaar geleden al Perot Systems heeft overgenomen. Net zoals HP eerder dienstverlener EDS heeft ingelijfd, nadat het lang geleden misgreep bij PriceWaterhouse Coopers (PWC). Een dienstverlener die later voor een prikkie is opgepikt door IBM. Waar HP het voorbeeld van die dienstverlenende ict-reus wil volgen, lijkt Dell uit op emulatie van HP.

Vergis je niet, support voor de klant is een groot goed. Waar ook goed aan valt te verdienen. Apple doet dat sluw op eindgebruikersniveau met zijn Geniuses, hoewel het dat in reclame-uitingen niet altijd goed over weet te brengen.

Dell doet het op grootzakelijk niveau, met aparte supportovereenkomsten. De Genius-aanpak van Apple speelt in op het bezittersgevoel en de klantemotie. De zakelijke aanpak van Dell speelt in op het bedrijfsmatige en economische. Microsoft ambieert beide. Appels met peren dus.

Mobiele missers versus iOS

Dell worstelt net als veel pc-makers al jaren met de mobiele markt. Net zoals veel andere pc-makers heeft het zich ingelaten met Android, maar dat is in het geval van Dell niet goed uitgepakt. Na de afgebroken Android-affaire is de firma teruggekeerd in de armen van Microsoft, waar het voorheen al jaren trouw aan was. Dell heeft dan ook van begin af aan al ingezet op Windows Phone 7, waar Nokia die eerste nieuwe mobiele boot van Microsoft heeft afgehouden.

Twee grote updates later is Windows Phone nog altijd een kleine speler op de mobiele markt waar grootmacht Android inmiddels voorbij revolutiestarter iOS is gegaan. Microsoft en zijn smartphonepartners hebben nog een lange weg te gaan. Daarbij strijden zij, om de derde plaats, eerst tegen BlackBerry (voorheen RIM) die nu hoopt op een glorieuze terugkeer met zijn nieuwe platform. Appels met peren, waarbij ook bramen meespelen.

Supply chain versus innovatie

Één van de grootste innovaties van Dell zit in de uitvinding, benutting en verfijning van het build-to-order model. Een aanpak die nu gewoon lijkt, maar die lang geleden de computermarkt op zijn kop heeft gezet. Een Dell werd pas geassembleerd als de klant zijn bestelling daarvoor had gedaan. Sterker nog: fabrikant Dell kocht de componenten pas in, voor de dán geldende prijs, op het moment van bestelling.

Dit snelle en prijsefficiënte model verrastte producenten die hun verkoop vantevoren inschatten, onderdelen inkochten, computers fabriceerden om die voorraden dan te laten wachten op de bestellingen. Onderwijl het risico lopend van prijsdalingen, verkoopdips, technologievooruitgangen en andere economische factoren. Dell is innovator van de toeleveringsketen (supply chain).

Apple-ceo Tim Cook staat ook te boek als meester van de supply chain. Terwijl een pc-reus als Dell van oudsher het voordeel van schaalgrootte heeft, kan Apple prat gaan op het voordeel van productinnovatie. Daarmee kan de iPhone- en iPad-maker een toeleveringsketen creëren en aan zich binden, door de complete capaciteit te claimen. Apple wist als eerste partij multitouch-schermen goed te gebruiken, massaal te verkopen en vervolgens dus op grote schaal in te kopen. Daarmee heeft het de tabletconcurrentie al flink dwars gezeten. Ketenkracht versus ketenkracht. Toch appels met appels vergelijken?