Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

5 vluchtwegen voor Apple

Door: Jasper Bakker | 26 januari 2013 08:43

Apple

Vluchtwegen? Alsof het slecht gaat met Apple. Niets is minder waar. De overspannen beurskoers dipt wat, dat is alles. Maar de groeimogelijkheden nemen af. 5 opties om te ontkomen.

iTV

De al heel lang verwachte Apple-televisie is één mogelijkheid om nieuwe groeigebieden te betreden. Een kijkkastje (tegenwoordig dun paneel) voor een markt die allang verzadigd en ingezakt is? Ja, maar dan anders. Een Apple-product waarmee het bedrijf van Tim Cook die ingeslapen markt flink op zijn kop kan zetten. Zijn mentor Steve Jobs werkt hier al jaren aan.

Net zoals Apple jarenlang in het grootste geheim heeft geschaafd aan nu goed verkopende succesnummers als de iPhone en iPad. Producten waarmee het goed draaiende bedrijf andere markten heeft veranderd, veroverd of in ieder geval opgeschud. Er waren allang computers voordat de Mac alles op z'n kop gooide. Er waren zat muziekspelers voordat de iPod gemak en luistergenot bracht. Mobiele telefoons waren al smart aan het worden, toen de iPhone een revolutie ontketende.

Een fraai ontworpen, functioneel en rijk televisietoestel is misschien waar de kijker op zit te wachten. Zeker als Apple weigert concessies te doen waardoor 'smart-tv-functies' traag of haperend functioneren. Bovendien heeft Apple als groot pluspunt boven de traditionele fabrikanten zijn al bestaande aanbod aan diensten. Valt er wat te kijken? Zeker, zie de iTunes Store. Net zoals de iPod pas goed op gang kwam toen de bijbehorende muziekwinkel live ging.

Apple TV 3.0

Vergeet het scherm waarop content wordt bekeken. Dat is slechts een dom apparaat, of hoeft niet meer dan dat te zijn. Apple lijkt meer uit op snelle vervangingsslagen, door elk jaar nieuwe modellen van zijn topproducten uit te brengen. Televisies, groot en duur als ze zijn, worden minder vaak vervangen. Slechts grote trends als achtereenvolgens breedbeeld, flatscreen, HD en wellicht straks 3D weten consumenten te verleiden tot nieuwe aanschaf. Of het stuk gaan van het huidige scherm.

Toegegeven, de prijzen voor tv's dalen en Apple-poducten als iPhones en iPads zijn eigenlijk alleen voor welgestelde mensen een impulsaankoop. Maar smartphones hebben als voordeel dat ze gebonden kunnen zijn aan - en gesubsidieerd door - telecomcontracten, met een looptijd van zo'n twee jaar. Ook toegegeven, de vervangingscyclus voor tv's wordt korter. Maar is met een gemiddelde van 6,9 jaar nog altijd langer dan die voor pc's, laat staan voor smartphones en tablets.

Maar dat is heel anders voor een mediakastje, zeker als dat goedkoop is. Zie daar Apple's openlijke geheim: de al bestaande Apple TV. Dat doosje is in 2007 voorzichtig als experiment op de markt gebracht. Het gehoopte succes is er nog niet van gekomen, maar dat geeft niet; Apple is nog aan het uitproberen, schaven. De flink herziene versie 2.0 van de Apple TV kwam eind 2010 uit. Wie weet is versie 3.0 niet ver weg.

Cloud

Het is een buzzword, maar tegelijkertijd ook een realiteit. De cloud, een door aanbieders bestierde omgeving waar eindgebruikers hun hele hebben en houden in hangen. Of waar vanuit ze content en diensten mogen afnemen. Zie in het geval van Apple zijn iTunes Music Store, App Store, Mac App Store, iCloud back-up, enzovoorts. Een grote horde bij computers en mobiele telefoons was altijd het inrichten en in gebruik nemen van een nieuw exemplaar. Cloudsynchronisatie neemt dat weg.

Apple is al een tijd op weg om zijn cloudaanbod uit te bouwen. Met vallen en opstaan, getuige de strubbelingen met iDisk, .Mac, MobileMe en iCloud. Maar de aanhouder wint, en Apple kan wel een potje breken bij zijn trouwe fans. Ook als het die met zachte dwang overhevelt naar nieuwe diensten en besturingssysteemversies.

We leven nu immers in het tijdperk van toegang, tot diensten en content. Bezit delft voor velen het onderspit tegen toegankelijkheid. Bijvoorbeeld altijd en overal toegang tot een grote muziekbibliotheek, zoals Spotify die biedt maar ook Apple zelf met zijn iTunes Store. E-books, e-kranten, films, tv, apps en wellicht nog meer volgen dat voorbeeld. En Apple incasseert voor elk zijn 30 procent app store-tax.

Ads

Klinkt wat basaal, wellicht zelfs ordinair. Maar internetreus Google is er groot mee geworden. Zij het niet zo groot in vergelijking met Apple op dit moment. Maar ads zijn nog altijd een goudmijn, zeker als die gericht worden voorgeschoteld. Bijvoorbeeld op basis van surfgedrag, muzieksmaak, app-gebruik, locatie, woon-werkverkeer, reisgedrag, en ook Siri-instructies. Vergeet niet dat al het spraakverkeer van iOS-spraakassistente Siri loopt via de datacenters van Apple.

Toegegeven, Apple's eigen ads-platform iAd loopt nog niet bepaald goed. Maar de toekomst is aan mobiele ads en Google weet daar te groeien doordat het prijsstunt. Een praktijk waar het bedrijf van ceo Larry Page mogelijk binnenkort een einde aan maakt. De vraag is of dan het momentum nog wel blijft. Of: bij Google blijft.

Want ondanks het enorme verschil in schaalgrootte tussen e-commercereus Google en ads-newbie Apple heeft laatstgenoemde niet onbelangrijke voordelen. iPhone- en ook iPad-gebruikers surfen veel op die apparaten, besteden méér online, en bovendien worden Apple-klanten überhaupt gezien als kapitaalkrachtiger - of bereid om meer te betalen. Daarnaast geniet iOS de reputatie van grootste app-platform en in die programmaatjes valt ook flink te adverteren. Mobiel internetverkeer is groeiende en mobiele ads zijn waardevoller.

Zorgeloze zelf-kannibalisatie

Tot slot een wel erg voor de hand liggende en door veel analisten afgewezen groeimogelijkheid voor Apple. Gewoon blijven doen wat het al doet. Nieuwe lente, nieuwe iPhone. Idem dito voor de iPad. Met zo af en toe een nieuwe toevoeging, zoals recent de iPad mini en wie weet in de toekomst goedkopere of kleinere iPhone-modellen, of zelfs een phablet-tussenvorm.

Concurrent Samsung komt naar verluidt binnenkort met een directe tegenhanger van Apple's mini-tablet. Het Zuid-Koreaanse bedrijf doet dat onder de Galaxy Note-naam van zijn groot uitgevallen smartphone annex tablet (phablet). Wellicht dat Apple de concurrentie aangaat met die tussenmaat. Maakt niet uit dat de iPad-maker daarmee de concurrentie volgt, op een terrein wat het eerder juist als niet interessant heeft afgewimpeld.

Het maakt Apple ook niet uit dat het met dergelijke nieuwe producten de verkoop van zijn bestaande producten aantast. Steve Jobs was al niet bang voor kannibalisatie, als het maar gebeurt door producten van zijn eigen bedrijf. Ook zijn opvolger Tim Cook deinst niet terug voor zelf-kannibalisatie. De iPod-verkoop loopt terug? De lucratieve iPhone heeft die terugloop ruimschoots gecompenseerd, én levert nog app store-inkomsten op. De Mac-verkoop zakt in? Geeft niks, er worden toch al flink meer iPads verkocht. De verkoop van de iPad 4 groeit minder hard? De iPad mini vult dat gat wel.

Op deze manier kan Apple het vast nog heel lang uitzingen. Misschien wel net zo lang als Microsoft met Windows en Office. Die melkkoeien zijn in de afgelopen jaren ook al vele malen eerder ten einde verklaard door deskundologen en marktvorsers. Microsoft krijgt nu qua inkomsten klappen, maar verdient nog altijd goed aan zijn aloude producten. De Windows-maker volgt nu wel met zijn zelfgemaakte Surface-tablets het voorbeeld van Apple.

0 Reacties op: 5 vluchtwegen voor Apple

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.