8 KPN-killers: apps die banen kosten

Door: | 22 april 2011 10:04

Apple

KPN heeft last van veranderend klantgedrag. Hun klanten maken namelijk steeds minder gebruik van de diensten waar ze zelf hun geld op hadden gezet. Wat gebruiken die klanten dan wel?

KPN staat op het punt enkele duizenden werknemers de laan uit te sturen. De reden zit volgens topman Eelco Blok (800.000 euro basissalaris, max. 720.000 euro prestatiebeloning, langetermijnbonus over 3 jaar van maximaal 1,08 miljoen in aandelen) in tegenvallende resultaten op de mobiele telefoniemarkt.

Lees ook:

Dossier: VoIP

9 Steengoede BlackBerry apps

10 Gratis Android apps (plus 12 extra)

Dat is zuur, vooral voor die 4 tot 5000 KPN’ers die hun baan dreigen te verliezen. Hoe heeft het zover kunnen komen? Heel simpel: door de opkomst van nieuwe communicatiemethoden die zich onttrekken aan de kanalen waar KPN gewend is zijn geld mee te verdienen.

KPN heeft zich laten meezuigen in een prijzenslag rond databundels, met als ‘dieptepunt’ een reeks abonnementen waarbij onbeperkt gratis internet werd geleverd. Leuk voor gebruikers natuurlijk, maar door dat soort stunts staan nu dus een paar duizend man op straat. Want die databundels zijn de basis voor nieuwe communicatievormen die de oude telefoon en sms-diensten gaan verdringen. Dat was toch niet zo moeilijk te voorspellen?

Wij bekijken de apps die verantwoordelijk zijn voor dit door KPN onvoorziene ‘veranderende klantgedrag’.

VoIP

Van alle Voice over IP toepassingen die bellen via het internet mogelijk maken is Skype niet alleen de bekendste, maar ook de meest succesvolle. Het wordt inmiddels wereldwijd door honderden miljoenen mensen gebruikt, en het is gratis beschikbaar voor Windows, Mac, Linux, Android, iOS, Symbian en zelfs enkele tv’s (van Panasonic en Samsung). Er zijn alternatieven voor Skype (VoIPbuster bijvoorbeeld), maar die zijn vaak weer niet compatibel met Skype (beter gezegd: Skype is niet compatibel met SIP).

Voor consumenten is Skype inmiddels min of meer de standaard, en wie daar thuis eenmaal aan gewend is, wil dat ook op zijn mobiel. Dat mobiele providers als KPN daar niet erg gelukkig van worden, ligt voor de hand, maar dat KPN (net als Vodafone overigens) VoIP over 3G maar gewoon contractueel verboden heeft, getuigt natuurlijk niet van een erg klantgerichte instelling. Let wel: het is niet dat VoIP niet kàn via 3G - de providers willen het alleen niet, want het past niet in hun businessmodel, en dus 'verbieden' ze het en doen ze hun best het gebruik te frustreren.

Het is vast geen toeval dat KPN juist deze week bekend maakt dat het overweegt mobiele datadiensten aan te bieden waarmee dit soort alternatieve communicatiemethoden wél gebruikt mogen worden. Tegen een meerprijs natuurlijk – dat spreekt voor zich.

Skype: iPhone, Android, Symbian

VoipBuster: iPhone, Android, Symbian

Sociale netwerken

Je kunt je afvragen hoe het een communicatiespecialist als KPN kan zijn ontgaan dat hele volksstammen tegenwoordig communiceren via online netwerken als Twitter, Facebook, Hyves en LinkedIn. Waarom zou je je belminuten aanspreken als je met een simpele statusupdate je hele vriendenkring kunt vertellen wat je op dat moment bezighoudt? Waarom zou je SMS-en of zelfs maar MMS-en als je ook Instant Messaging kunt gebruiken...?

Twitter: iPhone, Android, BlackBerry, Windows Phone 7, Nokia

Facebook: iPhone, Android, BlackBerry, Nokia

Hyves: iPhone, Android, BlackBerry, Nokia

LinkedIn : iPhone, Android, BlackBerry

Instant Messaging

De grote doorbraak van Instant Messaging dateert uit het einde van de jaren ’90, met de opkomst van ICQ. Eerder was KPN al overvallen door het succes van SMS, de Short Message Service, maar daar hebben ze nu aparte bundels voor. Des te wonderlijker is het dat ze dit scenario opnieuw laten afspelen voor IM. RIM doet dat beter: de aan hun netwerk verbonden gratis Ping-dienst is een van de motoren gebleken achter de hernieuwde populariteit van BlackBerry’s onder studenten en scholieren.

Overigens bestaat ICQ nog steeds, maar het is inmiddels ver voorbij gestreefd door bijvoorbeeld Windows Live Messenger, dat op zijn beurt op de mobiele platforms weer voorbij gezeild wordt door diensten als MeeBo en WhatsApp.

MeeBo: iPhone, Android, BlackBerry, mobiele site

WhatsApp: iPhone, Android, BlackBerry, Nokia