8 mythes over de smartwatch-revolutie

© CIDimport

8 mythes over de smartwatch-revolutie

Geplaatst: 27 maart 2013 - 07:14

Aangepast: 16 november 2022 - 10:05

Redactie ID.nl

De smartwatch bestaat al en bijna iedereen komt met een nieuw model dit jaar. Tegen de tijd dat de iWatch het levenslicht ziet, kan de markt al goed verzadigd zijn. Over deze gadgetrevolutie doen de wildste verhalen de ronde. We zetten de 8 grootste op een rij.

De smartwatch is een horloge met internetverbinding (getetherd via de smartphone of rechtstreeks) die apps kan draaien. Het concept is in opkomst. Nadat ‘uitlekte’ dat Apple aan zo’n gadget werkt, volgden ook berichten dat Samsung en Google een smartphonehorloge overwegen.

In de Financial Times was deze week te lezen dat Google’s Android-ontwikkelaars ook aan zo’n apparaat sleutelen. Sterker nog, de smartwatch zou snel de markt opkomen, mogelijk dit jaar nog, en zelfs aangekondigd kunnen worden tijdens het jaarlijkse ontwikkelaarscongres Google I/O dat dit jaar in mei plaatsvindt.

Samsung zou al jaren aan een smartwatch werken en Sony kwam al eerder met zo’n gadget die zelfs de naam ‘smartwatch’ droeg. Dit is een horloge die enkele basisfunctionaliteiten van de smartphone heeft. Het apparaat koppel je dan ook aan je (Android-)smartphone. Volgens Sony staan er meer dan 200 apps die voor de smartwatch zijn ontworpen in Google’s app-winkel Play.

Ook komt de Pebble eraan, een horloge met e-paper-scherm waardoor het uurwerk volledig aanpasbaar is. Via Bluetooth is deze smartwatch te verbinden met iOS of Android. En Chinees bedrijf Gouke introduceert deze zomer een Android-versie van zijn smartwatch Bambook en komt ook met een versie die Firefox OS draait. Verder zijn er tal van andere apparaten als de Cookoo, I’m Watch, MetaWatch en Martian Smart Watch.

Deskundigen, journalisten en bloggers schrijven momenteel veel over deze nieuwe categorie apparaten. Maar bij veel toekomstvoorspellingen over de smartwatch kunnen kanttekeningen worden geplaatst, als ze er al niet helemaal naast zitten. We zetten de 8 grootste mythes over de smartwatch-revolutie op een rij.

Mythe 1: Er komt geen smartwatch-revolutie

Sterker nog, de revolutie is al begonnen. Als de concurrentiestrijd losbarst - alle grote spelers komen met minstens één smartwatch - zullen bedrijven zich richten op de beste features tegen redelijke prijzen, net zoals we eerder zagen bij de smartphonerevolutie. Dit levert een nieuwe productcategorie op waardoor consumenten volop keuze hebben en er door opbloeiende interesse innovatie plaatsvindt en nieuwe applicaties worden ontwikkeld.

Mythe 2: Deze gadgets mislukken, want eerdere generaties sloegen ook niet aan

Smartwatches mislukken niet omdat bijna niemand de huidige generatie draagt. Niemand draagt ze omdat smartwatches tot nu toe mensen niet enthousiast hebben gekregen. En dat komt doordat de huidige generatie niet de juiste combinatie van features, prestaties en prijs bieden. Dat kan wel eens heel anders zijn met de nieuwe generatie van hoopgevende fabrikanten als Apple en Samsung die vaker voor verrassingen hebben gezorgd.

Mythe 3: Smartwatches zijn voor mensen die te lui zijn hun smartphone tevoorschijn te halen

Een vreemde aanname is dat smartwatches enkel features zullen dupliceren die al in de smartphone bestaan. En daarom worden deze gadgets al op voorhand afgedaan als een luxeproduct voor mensen die te lui zijn om hun toestel uit de zak te halen. Ten eerste zullen smartwatches inderdaad functies van de smartphone overnemen, maar zullen ook nieuwe functionaliteiten bieden die lastig te voorspellen zijn – zoals meestal het geval is met nieuwe platforms.

Ten tweede heeft luiheid er niets mee te maken. Als er een nieuwe handigheid is die iets makkelijker maakt dat al betrekkelijk eenvoudig is, lijkt het vaak een decadente en overbodige toevoeging. Toen ik op de middelbare school zat vond een Franse vriend dat geldautomaten bewezen hoe lui Amerikanen zijn. Toentertijd kwamen die nog weinig voor in de rest van de wereld, maar in de jaren 80 werden ze gemeengoed. Niet omdat mensen lui zijn, maar als er een betere manier bestaat om iets te doen, zullen we er gebruik van willen maken.

Mythe 4: Smartwatches zijn lomp en zwaar

Smartwatches zijn over het algemeen tot nu toe lomper en zwaarder dan gewone horloges en daardoor zijn ze niet handig voor professioneel gebruik. Maar drie ontwikkelingen zullen ze minder lomp maken. Ten eerste zijn er e-ink en e-paper die een dun scherm leveren dat slim omgaat met de accuduur waardoor er ook geen lompe accu nodig is.

Ten tweede is er gebogen glas, met name Willow Glass van Gorilla Glass-maker Corning. Dat is nog eens dun en licht ook. De flexibiliteit zorgt voor een andere vorm van het scherm, zodat er een groter oppervlakte mogelijk is om de pols heen en we niet langer opgescheept zitten met een blokje midden op de pols. En ten derde is er Bluetooth 4.0 dat een stuk energiezuiniger is, waardoor er ook geen zware batterij nodig is.

Mythe 5: Smartwatches zijn nerdy

Deze revolutie is onderdeel van een grotere trend van computers die je daadwerkelijk draagt, zoals Google Glass. Daarnaast zijn er nu al kleren met ingebouwde systemen in jassen, helmen, handschoenen en schoenen. Misschien zijn smartwatches nog wel de minst nerdy draagbare computer.

Mythe 6: Apple komt pas met een iWatch als gebogen glas over 2 jaar af is

Het idee achter deze mythe is dat Apple het materiaal van Corning per se wil gebruiken. Omdat het Britse bedrijf aankondigde dat Willow Glass pas over 2 jaar beschikbaar is, wordt ook aangenomen dat de smartwatch van Apple dan pas verschijnt. Maar die redenering klopt niet helemaal. Het ontwerpproces van producten duurt jaren en zijn op toekomstige ontwikkelingen gericht, maar dat betekent niet dat ze pas verschijnen als deze toekomstontwikkelingen hebben plaatsgevonden.

Stel dat een journalist in 2006 had ontdekt dat Apple aan een smartphone werkte met Bluetooth 4.0-functionaliteit. Dan had de conclusie kunnen zijn dat de iPhone pas in 2011 zou verschijnen in plaats van 2007. Apple kan best een iWatch 1.0 uitbrengen zonder het materiaal van Corning, om vervolgens over 2 jaar een model uit te brengen met het nieuwe glas.

Mythe 7: Je moet een smartwatch elke dag opladen

Een van de grote teleurstellingen van gebruikers die de dumbphone verruilden voor een smartphone was dat de accuduur opeens van een volle week naar een dag ging. Sommige analisten verwachten dezelfde teleurstelling bij de smartwatch. Maar met Bluetooth 4.0, schermen die weinig energie verbruiken, duurzamere processors, betere accu’s en efficiëntere firmware moet het mogelijk zijn zo’n gadget een week lang van energie te voorzien.

Mythe 8: Een smartwatch is randapparatuur voor de smartphone

De grens tussen apparaten als telefoons, tablets, laptops, pc’s en tv’s is al een tijdje aan het vervagen met allerlei tussenvormen en nieuwe mogelijkheden. Producten als Xbox SmartGlass van Microsoft en AirPlay van Apple zorgen voor een stevigere integratie van apparaten met elkaar. Smartwatches zullen ook zoveel mogelijk integreren: met smartphones, maar ook met tv’s, het dashboard van de auto en meer.

Daarnaast heeft de smartwatch een internetverbinding, microfoon en scherm zodat de virtuele assistent voortaan om je pols zit. Het horloge wordt een interface voor Google Now, Siri en andere hulpprogramma’s. Ook wordt Google Now gekoppeld aan domotica van het Android@Home-project, waardoor je huishoudelijke apparaten steeds meer bedient via Google Now.

Zie de smartwatch dus niet als een hulpstuk voor de smartphone, maar als randapparatuur dat je van een interface voorziet naar huishoudelijke apparaten, computers, rekenkracht in de cloud en het hele internet. Dat is een gadget om enthousiast van te worden.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten