Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Amazon spurt naar tweede plek in tabletmarkt

Door: | 17 februari 2012 10:40

Apple

Amazon plukt direct de vruchten van zijn eerste tablet. Met de Kindle Fire bezet het bedrijf de tweede plek in de tabletmarkt achter de iPad, waarmee Samsung wordt verslagen.

Apple blijft domineren met de iPad, maar Amazon verschijnt vanuit het niets op de tweede plek, blijkt uit cijfers van iSuppli. Amazon verscheepte 3,9 miljoen Kindle Fires in het vierde kwartaal van 2011, waarmee een marktaandeel van 14,3 procent wordt gehaald. "Dit zorgde ervoor dat Amazon de tweede grootste tabletverkoper in het vierde kwartaal werd, waarmee Samsung Electronics werd ingehaald", bericht iSuppli.

Samsung verslagen

Samsungs marktaandeel daalde van 11 procent in het derde kwartaal naar 8 procent in het vierde. Terwijl de verkoop toch steeg, van 1,8 miljoen naar 2,1 miljoen stuks. Toch is iSuppli nog niet helemaal overtuigd van het succes van Amazon.

Het is een respectabele start. "Maar de levensvatbaarheid op de lange termijn zal afhangen van het succes van de zakelijke gok die Amazon neemt", zegt Rhoda Alexander, senior manager tablet- en monitoronderzoek voor iSuppli. "Het hangt er vanaf of de tabletverkoop een substantieel deel van nieuwe online verkoop kan bewerkstelligen via Amazon.com, om winstgevend te worden."

De Kindle Fire. Foto: Amazon.

Ook Apple levert in

Amazon verkoopt de Fire onder de kostprijs. Het idee hierachter is dat als mensen eenmaal de tablet hebben gekocht, vervolgens de volledig geïntegreerde Amazon winkel gebruiken om verschillende soorten media, zoals films, series en boeken aan te schaffen. De winst die daaruit gehaald wordt moet het kleine verlies dat Amazon op de tablet neemt goedmaken.

Apple blijft de markt nog steeds domineren met de iPad. Wel daalde het marktaandeel van 64 procent in het derde kwartaal naar 57 procent in het vierde. Wel steeg het aantal verkopen flink: van 11,1 miljoen in het derde naar 15,4 miljoen in het vierde. Apple had last van de opkomst van de Fire, maar ook van concurrentie uit eigen stal. "De iPhone 4S was de sterkste concurrent voor de iPad in de laatste drie maanden van 2011."

De introductie van de 4S zetten druk op de budgetten van Apple-kopers. Er moest gekozen worden tussen een iPad of een iPhone. Dit leidde tot een grotere tempering van de groei van iPad-verkopen dan de concurrentie van de Kindle Fire en andere tablets, concludeert Alexander van iSuppli.

0 Reacties op: Amazon spurt naar tweede plek in tabletmarkt

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.