Apple blokkeert Google's AdMob niet

Apple blijft gerichte advertenties van Google toestaan binnen iPhone- en iPad-applicaties. Het zag er naar uit dat het bedrijf het alleenrecht voor dergelijke advertenties zou opeisen.

Volgens software-ontwikkelaars blijven hun ingediende applicaties door de strenge test van de App Store heen komen, ondanks dat er advertentiesystemen als AdMob en Google Mobile Adsense, meldt The Wall Street Journal. Het zag er eerder naar uit dat dergelijke concurrentie binnen de App Store geweerd zou worden door Apple, die de voorkeur zou willen geven aan het eigenadvertentiesysteem iAd.

Het advertentieplatform van Apple is afgelopen donderdag in gebruik genomen. Via iAd kunnen applicatie-ontwikkelaars reclame maken in hun apps, 60 rocent van de opbrengst gaat naar de developer, de rest vloeit terug in de portemonnee van Apple.

Nieuwe regels

De vraag rees of Apple andere systemen zou verbannen van zijn platform. Zeker na een nieuwe set regels voor applicaties die voor de nieuwe firmware iOS4 worden gemaakt. Die nieuwe regels werden zo geïnterpreteerd dat Apple zichzelf het alleenrecht zou toe eigenen om gebruiksdata via de applicaties te verzamelen. Dit zou betekenen dat alleen via iAd gericht kan worden geadverteerd binnen de iPhone, iPad, en iPod Touch.

In juni paste Apple de regels aan: onafhankelijke advertentienetwerken zouden wel data mogen verzamelen. Als uitzondering werd gesteld dat fabrikanten van mobiele telefoons die mogelijkheid nog steeds niet hadden. Onduidelijk bleef wat Apple daar precies mee bedoelde. Apple heeft nooit bevestigd met die actie zijn pijlen op Google te richten, Maar Google kwam wel publiekelijk in verweer tegen de regel.

Afschrikken

Inmiddels blijkt dat Apple applicaties met advertentiesystemen van Google goedkeurt en in de App Store plaatst. Developers denken dat Apple de regel heeft ingesteld als afschrikeffect. Apple zou er niet actief op toezien dat de regel wordt nageleefd.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten