Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Apple boort nieuwe doelgroep aan met iPhone 5C

Door: Jasper Bakker | 02 december 2013 11:05

None
Apple

Niet alleen verkoopt het dure iPhone 5S-model beter dan de plastic 5C, ook doen beide samen het minder goed dan hun voorganger. Toch scoort Apple.

De verkoop van iPhones is wel toegenomen, wat analisten ook al hadden voorspeld. De omvang van die groei is echter minder dan de sprong die Apple maakte toen het de iPhone 5 uitbracht. Dit blijkt uit de verkoopcijfers van augustus, september en oktober die zijn doorgenomen door marktonderzoeker Kantar.

Veel meer 5S verkocht dan 5C

In de Verenigde Staten en Japan heeft Apple nu met topmodel 5S en de goedkopere iPhone 5C terrein gewonnen, meldt technnieuwssite ZDnet op basis van de Kantar-cijfers. In het land van de rijzende zon dankt het Amerikaanse bedrijf dit aan de levering via NTT DoCoMo, de grootste telco in Japan. Van alle in dat land verkochte smartphones in de drie maanden tot eind oktober was 76,1 procent een Apple-toestel.

In de VS heeft Apple een verkoopaandeel gescoord van 52,8 procent. In dezelfde periode vorig jaar was dat nog 48,1 procent. In Groot-Brittannië is de iPhone 5S flink populairder dan de goedkopere 5C, met gekleurde plastic cover. Het S-model is sinds de release (in september voor de eerste lichting landen) drie keer zoveel verkocht als het C-model, aldus Kantar. De verkoopvoorsprong van het duurdere, krachtigere model is al eerder ingezet. Het goedkopere, kleurige model zou wel geheel nieuwe Apple-klanten aantrekken.

'Verbeteringsproduct' slaat minder aan

Ondanks deze positieve cijfers ziet Kantar een negatieve trend. "Apple's aandeel van de markt is nog altijd lager dan toen de iPhone 5 uitkwam", haalt ZDnet Kantar-analist Dominic Sunnebo aan. Hij voegt hieraan toe dat dit niet geheel onverwacht is, omdat consumenten minder positief (qua aankoop) reageren op 'verbeteringsproducten' (zoals de iPhone 5S en 5C nu, en de 4S voorheen) dan op volledig vernieuwde producten (zoals de 5 voorheen en de iPhone 4 daarvóór).

Apple weet met de minder goed verkopende 5C wél een nieuwe klantengroep aan te boren: nieuwkomers.

Bron: Webwereld.

2 Reacties op: Apple boort nieuwe doelgroep aan met iPhone 5C

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 3 jaren, 5 maanden geleden
    Ik zie het niet hoor … de iPhone was en is nog steeds voor homosexuelen. Ook al maak je 'm nu in pastelkleurtjes.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 3 jaren, 5 maanden geleden
    Zielige reactie.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.