Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Apple drukt abonnementsmodel e-papers door

Door: Jasper Bakker | 16 februari 2011 10:24

None
Apple

Apple introduceert abonnementen voor content in apps op de iPhone en iPad. Bij verkoop van edities en abonnementen via de App Store strijkt Apple 30 procent op.

De onthulling van de al verwachte abonnementsdienst bevestigt de vermoedens van uitgevers. Een maand geleden ontstond er ophef in Nederland toen NRC Handelsblad en de Belgische uitgever Roularta verontwaardigd gereageerden op een brief van Apple waarin die de abonnementsplannen alvast aankondigde.

Moeilijk maken

Abonnementen zijn door lezers met één klik binnen de app af te sluiten per periode (week, maand, twee maanden, kwartaal, halfjaar of jaar). Verkoop buiten de app kan ook, maar Apple werpt enkele barrières op.

Het leek er eerst op dat uitgevers voortaan zelf helemaal geen digitale abonnementen (meer) mochten verkopen. Dat is nu officieel niet het geval. Een uitgever mag wel "andere methodes benutten om digitale abonnees te werven buiten de app". Dat kan via verkoop op de eigen website, of door bestaande abonnees gratis toegang tot de app-content te geven, bepaalt Apple.

Bij verkoop buiten de app strijkt Apple niet de voor apps en muziek al geldende 30 procent van de omzet op. Ook heeft Apple dan geen toegang tot abonneegegevens. Maar uitgevers moeten bij betaalde abonnementen langs eigen weg wel een eigen authenticatieproces maken binnen de app, voor abonnees die zich aanmelden buiten de app.

30 procent

De adder onder het gras is een aanvullende eis van Apple. Elke aanbieding die een uitgever doet buiten de app moet minstens geëvenaard worden binnen de app. Dus voor dezelfde prijs of goedkoper. En bij verkoop binnen de app strijkt Apple de inmiddels gebruikelijke 30 procent op. Voor dat percentage verzorgt de iPhone-maker de hele App Store, het bijbehorende betalingssysteem en de verwerking van betalingen.

De bijkomende moeite voor abonneeregistratie en de kosten voor een authenticatie- en betalingssysteem staan dus tegenover de afdrage aan Apple. Als een uitgever zelf abonnees aanbrengt voor de app van zijn publicatie, heeft die wel recht op 100 procent van de omzet.

Buitensluiten

Verder is het uitgevers vanaf nu verboden om in hun apps links te bieden, naar bijvoorbeeld een website, waarmee de eindgebruiker content of abonnementen kan aanschaffen buiten de app.

Content-aanbieders worden ook nog afgesloten van het contact met hun eigenlijke klant. De lezer mag namelijk bij Apple aangeven of die de abonneegegevens (naam, e-mailadres en postcode) mag doorgeven aan de uitgever van de publicatie. Dat is een opt-in; de lezer moet dit zelf aanvinken.

iPad-krant

Het nieuwe abonnementsmodel van Apple is al toegepast bij de iPad-krant van de Amerikaanse mediamogul Rupert Murdoch. Die e-krant, The Daily, is begin deze maand gelanceerd en blijkt alleen beschikbaar in de Amerikaanse uitvoering van Apple's App Store. Murdoch heeft een half jaar geleden al de iPad tot redding van de krantenwereld verklaard.

Bron: Webwereld.nl

0 Reacties op: Apple drukt abonnementsmodel e-papers door

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.