Apple heeft in China geen recht op iPad-merknaam

© CIDimport

Apple heeft in China geen recht op iPad-merknaam

Geplaatst: 7 december 2011 - 12:34

Aangepast: 16 november 2022 - 09:27

Redactie ID.nl

Apple heeft geen recht om de merknaam iPad te voeren in China, oordeelt de rechter. De houder van de merknaam eist nu een importverbod op de populaire tablet wegens inbreuk op zijn merkenrecht.

Een Chinese rechtbank in Shenzen maakte dinsdag bekend dat twee merkenrechtzaken die Apple wilde aanspannen tegen monitormaker Proview heeft afgewezen. In 2001 registreerde Proview de merknamen "iPAD" en "IPAD" in China. Onder die merknaam bracht Proview later een eigen tablet uit. De monitormaker verkeert in financiële moeilijkheden.

Deal niet rechtsgeldig

In 2009 zouden de rechten op de merknaam volgens de rechtbank door een Taiwanese dochteronderneming van Proview verkocht zijn aan aan het Britse bedrijf IP Applications, die in 2010 die rechten doorverkocht aan Apple. Toch wees de rechter Apple's merkenrechtenclaims van de hand.

Zelfs als Apple contracten heeft waaruit blijkt dat ze recht hebben op de merknaam, dan gaat dat alleen om een afspraak met de Taiwanese dochteronderneming en niet om een Afspraak met Proview zelf. De rechter wijst er verder op dat het moederbedrijf Proview uit Shenzen niet bij de onderhandelingen betrokken is geweest en ook formeel geen rechten heeft overgedragen aan Apple. Daardoor is het gesloten contract juridisch niet bindend, aldus de rechtbank.

Importverbod

Apple zei woensdag geen commentaar te leveren op de zaak. Xiao Caiyuan, een advocaat van Proview, zegt tegen PC World dat Apple nog wel de mogelijkheid heeft om in beroep te gaan tegen de uitspraak. Ondertussen heeft Proview zelf een zaak aangespannen tegen Apple.

Volgens Xiao wil Proview een importverbod op de iPad in China omdat Apple door het gebruik van de merknaam inbreuk maakt op de rechten van Proview. "Omdat Apple een zeer invloedrijk bedijf is, denkt niemand dat ze onredelijk zijn. Maar in dit geval zijn ze zeer onredelijk", aldus Xiao.

Apple heeft de best verkopende tablet in China en haalt er een marktaandeel van 74 procent, volgens het Chinese analistenbureau Analysys International.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten