Apple heeft weinig te duchten van Android

Door: | 27 januari 2012 11:01

Apple

Android-tablets doen het steeds beter en snoepen marktaandeel af van de iPad. Moet Apple zich zorgen maken? Nee hoor.

Fans van Android waren ongetwijfeld in hun sas na het lezen van het bericht dat het marktaandeel van Android-tablets wereldwijd is toegenomen tot 39 procent, ten koste van Apple's iPad. Moet Apple zich zorgen gaan maken? Daar is geen reden voor, denk ik.

Het is natuurlijk een feit dat fabrikanten van tablets gebaseerd op Android in de laatste drie maanden van 2011 10,5 miljoen apparaten verscheepten. Dat bleek namelijk deze week uit een onderzoek van Strategy Analytics. Maar de suggestie dat Apple zich zorgen moet gaan maken over een Android dominantie op termijn is absurd. Laten we even de cijfers goed onder de loep nemen.

Verscheept is ook verkocht?

Uit het onderzoek van Strategy Analytics blijkt dat de Android-tablets afkomstig zijn van fabrikanten als Amazon, Samsung en Asus en dat de cijfers gebaseerd zijn op distributie. Apple, zo blijkt uit eigen cijfers van het bedrijf, verkocht in 2011 ruim 43 miljoen exemplaren van de iPad, twee keer zoveel als het totale aantal verscheepte Android-tablets. Dit doet niets af aan Android, maar het punt is dat er een verschil is tussen verscheepte tablets - waarop dit onderzoek gestoeld is - en werkelijk verkochte tablets. Strategy Analytics schat dat er in 2011 ongeveer 67 miljoen tablets de fabriek hebben verlaten, waarvan 23,1 miljoen Android-tablets. Apple verkocht daadwerkelijk 43 miljoen tablets.

Dus waar Apple zijn tablets daadwerkelijk verkoopt, kunnen veel Android-tablets nog in de winkels op een koper liggen te wachten. De studie lijkt namelijk geen onderscheid te maken tussen verkoop aan winkels en verkoop aan consumenten.

"Apple had afgelopen kwartaal veel te duchten van de instap Android-modellen", zegt directeur Peter King van Strategy Analytics. Apple ontkent echter dat goedkope tablets als de Kindle Fire een bedreiging voor de iPad vormen.

Volgens Apple CEO Tim Cook is hem sinds de lancering van de Kindle Fire geen verandering in verkoop van de iPad opgevallen. "Als we naar onze data kijken, kunnen we dat niet zien", zei hij eerder deze week in een financiële vragenronde.

'Paar plooien gladstrijken'

Neil Mawston, uitvoerend directeur bij Strategy Analytics, vind dat Apple de dreiging van Android toch serieus dient te nemen. Hij zegt dat wanneer Android de zorgen over de fragmentatie van het besturingssysteem, de oneffenheden van de applicatiewinkel en de minder intuïtieve user-interface weg weet te nemen, het een speler is om rekening mee te houden. Dat zijn nogal wat obstakels die hij noemt.

Door de open-source natuur van Android is de tablet van Amazon eerder een vijand in de tabletmarkt. Zo draait de Kindle Fire op Android, maar dat zou je, afgaande op de compleet andere user-interface en het ontbreken van een Android Market, niet zeggen.

Als de Kindle Fire misschien toch van invloed is op de gunstige verkoopcijfers van Android-tablets, dan kan dat nog niet gezegd worden van andere fabrikanten, die vrijwel allemaal qua prijs nog een stuk hoger zitten.