Apple krijgt boete van 2 miljoen euro voor iPad 4G-advertenties

Door: Wouter Hoeffnagel | 11 juni 2012 18:06

Apple

Apple heeft een schikking getroffen met de 'Australian Competition & Consumer Commission' (ACCC). Apple is akkoord gegaan met het betal van een boete voor het promoten van de iPad als 'iPad 4G', terwijl het apparaat niet geschikt is voor Australische 4G-netwerken.

The Next Web meldt dat Apple akkoord is gegaan met het betalen van een boete van 2,55 miljoen Australische dollars, omgerekend zo'n 2 miljoen euro. De ACCC, de Australische consumentenbond, klaagde Apple in maart aan voor het adverteren van de iPad als 'iPad 4G'. De consumentenbond stelde dat Apple klanten hiermee had misleidt.

Geld terug

Apple kondigde eerder al aan dat klanten die zich misleid voelen door de advertenties hun iPad kunnen teruggeven aan Apple, waarna zij hun geld terugkrijgen. Ook wijzigde Apple de benaming van de iPad WiFi + 4G in 'iPad WiFi + Cellular' en plaatste een waarschuwing in de Apple Store.

De ACCC besloot de rechtszaak desondanks voort te zetten. Met het treffen van de schikking heeft Apple nu de rechtszaak dus alsnog tot een einde weten te brengen.