Apple moet adverteren dat Samsung de iPad niet heeft gekopieerd

Door: Wouter Hoeffnagel | 18 oktober 2012 14:10

Apple

Apple moet in het Verenigd Koninkrijk Samsung publiekelijk vrijpleiten van het kopiëren van zijn apparaten. Het bedrijf moet op zijn Britse website en in Britse kranten een advertentie plaatsen waarin staat dat de Galaxy Tab van Samsung geen kopie is van de iPad.

Reuters schrijft dat een Britse rechter dit vandaag in een hoger beroep heeft beslist. De rechter stelde eerder al dat de Galaxy Tab niet cool genoeg is om inbreuk te maken op de iPad. De rechter oordeelde dat de Galaxy Tab niet dezelfde strakke eenvoud uitstraalt die het ontwerp van Apple heeft. De algemene indruk van de tablets zou dan ook anders zijn geweest.

Overeenkomende voorkant

De rechter kwam in de rechtszaak tot een opmerkelijke conclusie. Tablets die voor 2004 bestonden, Apple's ontwerp en de Galaxy-tablets vormen volgens de rechter één familie. De tablets hebben een sterk overeenkomende voorkant, maar verschillen aanzienlijk aan de achterzijde. De tablets van Galaxy maken volgens de rechter dan ook geen inbreuk op de ontwerpclaim van Apple.

Apple ging op deze rechtszaak in hoger beroep, maar heeft ook hier de rechter dus niet weten te overtuigen van zijn gelijk. Het bedrijf moet daarom nu een advertentie plaatsen waarin het bedrijf consumenten informeert dat Samsung met de Galaxy Tab de iPad niet heeft gekopieerd. Apple kreeg [urlx=http://macworld.nl/ipad/42573203-apple-moet-adverteren-dat-galaxy-tab-geen-kopie-is-van-ipad.html]deze verplichting overigens ook al in de oorspronkelijke uitspraak opgelegd[/ulr]x. De rechter verplicht Apple de tekst in de advertentie niet kleiner te maken van Arial 14.