Apple plaatst uitleg over garantie op Nederlandse website

Door: Wouter Hoeffnagel | 01 april 2012 14:04

Apple

Apple heeft op zijn Nederlandse website uitleg geplaatst over de garantiebepalingen die van toepassing zijn op Apple-producten. In de uitleg wijst Apple klanten op de twee jaar garantie die klanten volgens het Europees consumentenrecht hebben.

De aanpassing volgt kort nadat Apple van de Italiaanse mededingingsautoriteit een boete van 900.000 euro kreeg opgelegd. De consumentenwaakhond stelt dat Apple klanten misleidt door de AppleCare-pakketen aan te bieden, waarmee klanten de garantie op producten kunnen uitbreiden naar twee jaar.

Italiaanse website

Ook nam de mededingingsautoriteit het Apple kwalijk dat het klanten niet heeft geïnformeerd over de garantie die zij volgens het Europees consumentenrecht standaard hebben. Apple voorzag eerder al zijn Italiaanse website van uitleg.

In een tabel op de Nederlandse website geeft Apple aan welke dekking de verschillende garantiebepalingen precies geven. Zo is te lezen dat het Europees consumentenrecht dekking geeft voor reparatie of vervanging van het toestel, bij gebreken die bij de levering van het product aan de klant aanwezig zijn. Apple's eenjarige beperkte garantie en de AppleCare Protection Plan bieden ook dekking voor gebreken die zich voordoen na de levering van het product.

Kostendekking

Ook gaat Apple in op de kostendekking, die onder het Europees consumentenrecht wordt aangeboden zonder bijkomende kosten. Ook bij Apple's eenjarige beperkte garantie is de kostendekking gratis beschikbaar. Bij het AppleCare Protection Plan moet je wel bijbetalen voor de dekking.