Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Apple-reclame over malware is misleidend

Door: rene-schoemaker | 18 juni 2012 15:14

Apple

Apple mag niet meer adverteren met de slogan "immuun voor pc-virussen" voor zijn Mac-producten. De Nederlandse Reclame Code Commissie heeft een klager in het gelijk gesteld.

Apple stelt op zijn website onder het kopje "immuun voor pc-virussen" dat een Mac, anders dan Windows-computers, niet door duizenden virussen wordt belaagd, dankzij de ingebouwd beveiliging in Mac OS X. Daardoor "blijft je computer optimaal beschermd zonder dat je er iets voor hoeft te doen", jubelt Apple.

Voor de beheerder van de website cybercrimepreventie.com stootte deze reclame-uiting tegen het zere been. Volgens hem worden burgers door de reclame-uiting misleid. "Er komt regelmatig malware voor de Mac OS X uit en tevens zijn er op dit moment reële bedreigingen op de Apple Mac waarbij cybercriminelen toegang kunnen krijgen tot vertrouwelijke gegevens", schrijft de boze IT security officer aan de Reclame Code Commissie.

Commissie vindt uiting misleidend en oneerlijk

De Commissie geeft de man gelijk. Klager heeft volgens de Commissie gemotiveerd de uiting van Apple betwist, ondersteund met recente berichtgeving. "Naar het oordeel van de Commissie lag het op de weg van adverteerder om de juistheid van de bestreden uiting aan te tonen." Dat is dus niet gebeurd.

De Commissie vindt de informatie over de risico's van het product niet in lijn met de Reclame Code zoals die in Nederland geldt. "Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk", schrijft de Commissie.

Apple dadelijk opgenomen in "het Rode Oor"?

Apple krijgt nu de sterke aanbeveling de uiting niet meer te gebruiken. De Reclame Code Commissie is niet bij machte andere maatregelen te nemen tegen adverteerders die op een dergelijke manier over de schreef gaan. Indien Apple weigert zich te conformeren aan de uitspraak is de uiterste consequentie dat het bedrijf wordt vermeld in het Rode Oor. Dat is een rubriek op de website van de Commissie.

Overigens is het wel opmerkelijk dat de tekst nog op de Nederlandse Apple-webpagina's staat, terwijl Apple juist internationaal is begonnen met het vervangen van de tekst door te stellen dat zijn besturingssysteem "is gemaakt om veilig te zijn".

Apple krijgt Flashback

Apple heeft van diverse kanten veel kritiek gekregen op zijn houding ten opzichte van beveiliging van zijn softwareproducten. Die kritiek is opgelaaid nadat de malware Flashback lange tijd ogenschijnlijk ongestoord zijn gang mocht gaan onder gebruikers van Mac OS X.

Bron: Webwereld.nl

0 Reacties op: Apple-reclame over malware is misleidend

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.