Apple schrapt abotaks voor iPad-uitgevers

Door: | 09 juni 2011 16:06

Apple

Apple heeft de voorwaarden voor uitgevers stilletjes aangepast. Abonnementen hoeven niet langer verplicht via de App Store te worden verkocht, zodat de 30 procent commissie voor Apple vervalt.

Apple heeft de voorwaarden voor bedrijven die abonnementsdiensten aanbieden via iOS-apps stilletjes aangepast. Volgens de nieuwste versie van de voorwaarden is het niet langer verplicht om een abonnement dat via de website aangeboden wordt voor dezelfde prijs in de App Store aan te bieden, dat meldt de Duitse techsite Heise.

Geen Apple-taks meer

Op die manier kunnen aanbieders van bijvoorbeeld kranten, magazines en muziekdiensten de App Store dus omzeilen om een abonnement aan te bieden. Als zij hun abonnement alleen op de website aanbieden betekent dat bovendien dat ze niet langer een heffing van 30 procent op ieder verkocht abonnement aan Apple hoeven te betalen. In de App Store is dat wel verplicht.

Apple stelt wel een voorwaarde aan app-makers die hun abonnementsdiensten alleen via de website aanbieden: De uitgevers mogen daarvoor geen reclame maken of een link aanbieden in de applicatie. Doen zij dat wel, dan wordt de app geweigerd.

Opluchting voor uitgevers

Het bijdraaien van Apple zal een grote opluchting zijn voor uitgevers die abonnementen aanbieden voor de iPad en iPhone. Zij mochten namelijk volgens de oude voorwaarden geen abonnementen meer aanbieden waarin de krant gecombineerd was met een iPad-abonnement, zoals NRC doet. Dat betekent namelijk dat er meer voordeel is voor klanten die een abonnement buiten de App Store om kochten. En dat mag niet.

De bepaling kan wel weer een nadeel zijn voor etailers als Amazon. Zij bieden via de Kindle app geen boeken aan omdat ze in dat geval Apple-taks moeten betalen. De applicatie van Amazon heeft daarom nu een knop die gebruikers naar de webshop van dat bedrijf leidt. Dat betekent dat die applicatie niet langer in lijn is met de voorwaarden van Apple.