Apple test Google's 20 procentregel

Door: | 13 november 2012 13:11

Apple

Een groep medewerkers van Apple is opgenomen in het zogeheten Blue Sky-programma. Daarbij krijgen zij tijdens werktijd de mogelijkheid om privéprojecten te ontwikkelen.

Apple komt met zijn eigen variant van Google's bekende '20 percent time', waarbij werknemers met goede ideeën die niet direct te maken hebben met hun dagelijkse werkzaamheden, de ruimte krijgen om deze onder werktijd verder te ontwikkelen. Microsoft ging Apple in 2011 voor. Voor alle drie bedrijven geldt dat het intellectueel eigendom in handen blijft van de werknemer.

Apple houdt het klein

Het programma bij Apple draagt de naam Blue Sky. Een gedeelte van de werknemers krijgt daarbij enkele weken de tijd om privéprojecten te ontwikkelen. Het programma is eerder dit jaar voorgesteld aan een aantal personen binnen de organisatie en zal in eerste instantie op kleine schaal van start gaan, meldt The New York Times.

Vrijheid om eigen ideeën te ontwikkelen bij Apple betekent een forse stijlbreuk. Tot voor kort was dit nog een verboden onderwerp voor werknemers. Zeker onder het juk van wijlen CEO Steve Jobs was de organisatie strak ingericht. Volgens de Amerikaanse krant spraken werknemers in het verleden zelfs van een militaire structuur, in plaats van dat van een traditioneel bedrijf.

Tim Cook als initiator

Een grote rol bij het nieuwe soepelere personeelsbeleid wordt toegewezen aan Apple's huidige CEO Tim Cook. Naast Blue Sky zou Cook ook initiator zijn van zaken als personeelskorting op Apple-producten, de mogelijkheid tot het nemen van een sabbatical en aantrekkelijke tegenvoorstellen bij aanbiedingen van concurrerende bedrijven. Daarnaast spreekt Cook tijdens productpresentaties veelal lovend over zijn werknemers.

Het idee om werknemers te stimuleren tot het ontwikkelen van eigen ideeën is in de techsector bekend via Google. Dat bedrijf hanteert een 20 procentregel voor eigen projecten. De projecten moeten wel enigszins gerelateerd zijn aan de activiteiten van het internetbedrijf, maar zijn verder niet nauw bepaald. Dit heeft al bekende producten en diensten als Gmail, Google News en Gtalk opgeleverd, plus minder succesvolle als Orkut en Wave.