Apple verbiedt logo kindercafé Apfelkind

© CIDimport

Apple verbiedt logo kindercafé Apfelkind

Geplaatst: 22 oktober 2011 - 07:59

Aangepast: 13 december 2022 - 13:06

Redactie ID.nl

Apfelkind, een café annex winkeltje in Bonn, Duitsland, kreeg een juridische blafbrief omdat zijn merk en logo inbreuk zouden maken op de merkenrechten van Apple. “Belachelijk en vergezocht."

Apple eist dat Apfelkind, een kindercafé in Bonn, zijn merk en logo aanpast, omdat het inbreuk zou maken op het merkenrecht van het Amerikaanse techconcern. Maar Christin Römer, de eigenares en manager van Apfelkind, weigert pertinent.

Merk en bedrijf totaal anders

Afgelopen juni registreerde Römer het merk Apfelkind, inclusief het logo van het kinderhoofd in de rode appel en de cursieve merknaam eronder. Niet lang daarna viel er een dreigbrief van Apple's advocaten op de mat. Voor eind september moest Römer het gebruik van haar merk staken.

“Ik vind Apple's claim belachelijk en vergezocht. Zowel mijn merk als mijn business zijn totaal anders. Ze gaan er zeker vanuit dat mensen buigen na zo'n brief, maar ik vecht door", vertelt Römer tegenover Webwereld. Ze heeft een advocaat in de arm genomen en een weigerbrief teruggestuurd.

Overlap in categorie

Römer deponeerde haar Apfelkind-merk in verschillende categorieën, waaronder 'dienstverlening', omdat ze graag een franchiseketen wil opzetten. Maar aangezien Apple zijn merk ook in die categorie heeft geregistreerd, was dat tegen het zere been van Cupertino.

Een woordvoerder van Apple wil tegenover de lokale krant General Anzeiger niet ingaan op de zaak, en stelt alleen in een algemene verklaring: “Als onze merkenrechten in het geding zijn, dan reageren we."

Veel publiciteit

Römer vindt het allemaal maar een hoop gedoe, maar erkent dat de publiciteit over de kwestie haar geen windeieren legt. “Dit is de beste marketing is die je je kunt wensen." Inmiddels staat de telefoon roodgloeiend en doet ze zaterdagavond haar verhaal op de regionale tv-zender WDR.

In het verleden vocht Apple een langdurige juridische strijd uit met de Beatles over het gebruik van een appel-logo.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten