Apple verliest marktaandeel op Chinese smartphonemarkt

Door: Wouter Hoeffnagel | 24 augustus 2012 14:08

Apple

Apple's marktaandeel op de Chinese smartphonemarkt is flink gedaald. Het marktaandeel van het bedrijf bedroeg in het tweede kwartaal van 2012 10 procent. Apple's marktaandeel bedroeg in het eerste kwartaal nog 19 procent.

Dit meldt Business Insider op basis van Teck-Zhung Wong, analist bij onderzoeksbureau IDC. Wong stelt dat smartphonefabrikant Lenovo Apple in het tweede kwartaal heeft ingehaald op de Chinese smartphonemarkt. Lenovo bezit op dit moment een marktaandeel van 11 procent. Samsung gaat nog steeds aan de leiding met 19 procent marktaandeel.

Seizoensgebonden

Het dalende marktaandeel van Apple is volgens Wong 'seizoensgebonden', waarmee de analist doelt op de verminderde vraag naar iPhones in de zomermaanden. Veel iPhone-gebruikers wachten op de lancering van de iPhone 5. De introductie van het apparaat staat waarschijnlijk voor september op de planning. Daarnaast begon China Telecom in het eerste kwartaal als tweede telecomprovider met het aanbieden van de iPhone. Dit heeft tot een tijdelijke toename van het aantal verkochte iPhones geleid.

Lenovo is na Hewlett-Packard de grootste PC-fabrikant ter wereld. Het bedrijf wil zich echter ook gaan richten op de ontwikkeling van smartphones, tablets en televisies die op internet kunnen. Het bedrijf gaat hiermee zowel Apple als Samsung achterna.