Apple volgt iOS 6-gebruikers met 'ID for Advertisers'

Door: Wouter Hoeffnagel | 13 oktober 2012 19:10

Apple

iOS 6-gebruikers worden op de voet met behulp van de nieuwe trackingtechnologie ID for Advertisers (IFA). IFA biedt adverteerders de mogelijkheid advertenties te tonen die passen bij het onderwerp waar gebruikers op dit moment naar zoeken.

Dit meldt Business Insider. Het volgen van iOS-gebruikers is een gevoelige kwestie. Voorheen gebeurde dit met behulp van de Unique Device Identifiers (UDID's), een uniek nummer dat was gekoppeld aan een iOS-apparaat. De UDID's maakte het mogelijk bijvoorbeeld het surfgedrag van gebruikers te analyseren.

UDID

Apple kreeg veel commentaar te verduren over de manier waarop het bedrijf met UDID's omging. Vooral het feit dat gebruikers niet konden voorkomen dat zij werden geanalyseerd werd het bedrijf kwalijk genomen. Apple maakte het in iOS 5 onmogelijk UDID's te gebruiken, om zo de privacy van gebruikers beter te beschermen.

De IFA is dus de opvolger van UDID en is stilletjes geïntroduceerd in iOS 6. De feature wordt echter niet vermeld in de lijst met nieuwe features van het besturingssysteem. Het is overigens wel mogelijk de feature handmatig uit te schakelen. Ga hiervoor naar Instellingen > Algemeen > Info > Reclame en zet de optie 'Beperk reclametracking' aan.