Bezitters iPhone vragen massaal om hulp bij internet

Door: | 14 januari 2013 13:01

Apple

Nederlandse gebruikers van smartphones zoeken steeds meer hulp van operators voor onder meer 3G-internetinstellingen, e-mail of WiFi. Alleen al in december kwamen meer dan een miljoen hulpverzoeken.

De gemiddelde smartphonegebruiker heeft meer dan twee keer per jaar de hulp nodig van zijn telecomprovider vanwege problemen met de instellingen van zijn telefoon, schrijft Telecompaper op basis van gegevens van Qelp. Dat is een bedrijf dat de ondersteuning (onder meer via callcenters en onlinetools op websites) doet voor veel mobiele carriers. Behalve Vodafone gebruiken de meeste Nederlandse telecomaanbieders Qelp.

Nederlandse smartphonebezitters zochten in december alleen al 735.000 maal via Qelp de hulp van hun telecomprovider, volgens Telecompaper een stijging van 120 procent met het jaar ervoor. Naar schatting heeft het totaal aantal hulpvragen in december het miljoen gepasseerd als Vodafone, waarvan Qelp de cijfers niet heeft, erbij wordt opgeteld.

Grootste probleem met de internetinstellingen

Het grootste probleem zijn de internetinstellingen; 30 procent van de afgehandelde hulpvragen ging daarover. E-mail, MMS en WiFi maken 15 procent van de vragen uit. Daarna gaan de vragen over apps, software-updates, het overstappen naar een andere provider, sim-locks en dataroaming.

De meeste hulpvragen komen van bezitters van de duurdere smartphones, zoals die van Apple en Samsung. De topdrie bestaat uit de iPhone 4, de iPhone 5 en de Galaxy SIII. Ook bezitters van de iPad hebben veel hulp nodig. Vrijwel alle hulpvragen gaan via een online kanaal, via de pc (60 procent) of mobiel (38 procent). Slechts 1 procent belt met het callcenter.