CarrierIQ: 'Onze software heeft informatie verzameld die niet opslagen had moeten worden'

Door: Wouter Hoeffnagel | 14 december 2011 09:12

Apple

Andrew Coward, hoofd van de marketingafdeling bij CarrierIQ, geeft toe dat de CarrierIQ-software informatie heeft verzameld die niet opgeslagen had moeten worden. De informatie zou echter niet zijn opgeslagen in een logbestand van CarrierIQ, maar in een logbestand van Android.

Coward zegt in een interview met AllThingsD dat er informatie in de logbestanden van Android is opgeslagen die hier niet terecht had mogen komen. Het hoofd van de marketingafdeling stelt echter dat CarrierIQ geen toegang heeft tot deze logbestanden en de opgeslagen informatie dus ook niet leest.

CarrierIQ zou in samenwerking met smartphonefabrikanten gebruik maken van een API die informatie door moet sturen. Het lijkt erop dat deze API de informatie echter ook in het logbestand heeft geplaatst. In het interview zegt Coward: "Het is aan de smartphonefabrikant welke informatie in het logbestand wordt opgeslagen". Hiermee wijst Coward dus naar Google, de maker van Android.

Het bedrijf achter de 'spionagesoftware' heeft een document (PDF) uitgebracht waarin de werking van de software exact wordt beschreven. In het document gaat het bedrijf ook in op de video van onderzoeker Trevor Eckhart. In deze video toont de onderzoeker hoe de software persoonlijke informatie van gebruikers verzameld.

[youtube]T17XQI_AYNo[/youtube]

De video van Trevor Eckhart

CarrierIQ schrijft in het document dat een bug ervoor heeft gezorgd dat sommige SMS-berichten ombedoeld zijn verzameld. Door de bug wordt een SMS-bericht die wordt verstuurd tijdens een telefoongesprek opgeslagen door de software. Coward stelt dat deze informatie nooit is gedecodeerd en gebruikt. Larry Lenhart, CEO van CarrierIQ, voegt hieraan toe: "We wisten niet eens dat de informatie werd verzameld".

In het interview gaan de Lenhart en Coward ook in op het feit dat gebruikers de CarrierIQ-software niet kunnen uitschakelen. Lenhart zegt hierover: "Onze technologie is ontworpen met zowel een opt-in- als opt-out-functie. Het is echter de beslissing van de telecomproviders of deze functie wordt aangeboden aan gebruikers".

Coward zegt daarnaast dat smartphonegebruikers en telecomproviders een soort overeenkomst hebben. Gebruikers zouden verwachten dat problemen met hun smartphone door telecomproviders kunnen worden opgelost. Ook zouden gebruikers verwachten dat zodra zij de klantenservice bellen, medewerkers weten waarom hun smartphone vastloopt. Coward stelt daarom dat gebruikers verwachten dat telecomproviders voldoende informatie hebben om problemen op te lossen.

Wel stelt Coward dat het de telecomindustrie zich wellicht moet afvragen of zij een opt-in/opt-out zouden moeten aanbieden. Ook zouden telecomproviders moeten nadenken wat dit betekent voor de klantenservice en voor de belevenis die het toestel eindgebruikers levert.