Consument wil geen internetabo voor tablets

© CIDimport

Consument wil geen internetabo voor tablets

Geplaatst: 11 juli 2011 - 08:30

Aangepast: 16 november 2022 - 09:23

Redactie ID.nl

De koppelverkoop van mobiele internetabonnementen met tablet pc's slaat niet aan. Leveranciers als Samsung, Acer en Mororola hebben het daarom zeer moeilijk in concurrentie met de iPad.

Dat zegt onderzoeksbureau IDC. De consument staat niet te trappelen om voor zijn tablet een duur mobiel internetabonnement af te sluiten bij de telecombedrijven. Klanten van de telco's hebben vaak al een smartphone met een mobiel internetabonnement, maar de prijzen van een abonnement met een tablet pc zijn veel duurder vanwege de omvang van de data die de consument via zo'n apparaat wil ontvangen.

Nu bieden alle leveranciers, naast Apple dus ook Motorola, Acer, Samsung en Research in Motion (BlackBerry) tabletmodellen aan met alleen WiFi of een combinatie van WiFi met 3/4G, maar het probleem ligt erin dat de concurrentie van Apple voornamelijk beschikt over verkoopcontracten met telco's. De grote winkelketens mikken veelal op de iPad. En dus krijgen de andere leveranciers nauwelijks een poot aan de grond, zegt IDC.

Eerder veel profijt van telco's

Leveranciers als Acer en Samsung hebben veel profijt gehad van hun distributiebanden met de telco's toen zij in de afgelopen jaren de netbookmarkt wilden veroveren. Een groot deel van het succces van de netbooks lag met name in Europa in de omstandigheid dat via de telco's snel een breed publiek kon worden aangesproken.

Maar sinds de brede acceptatie van de smartphones (met mobiel internet) en de introductie van de iPad is de aantrekkelijkheid van de netbook verdwenen. En daarmee ook het voordeel van het verkoopkanaal via de telecomsector. Consumenten gebruiken de tablets via WiFi vanwege de kosten en de snelheid van de verbinding. “Wij geloven dat leveranciers die blijven vasthouden aan het telecomkanaal voor de distributie voor serieuze uitdagingen komen te staan", omschrijft IDC het probleem.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten