Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Consumentenbond: Apple blijft vaag over garantie

Door: | 03 april 2012 07:47

Apple

Apple heeft onvoldoende voldaan aan de eis van de Consumentenbond om klanten goed in te lichten over de wettelijke garantieregels. De rechten van Nederlandse consumenten moeten duidelijker vermeld.

Apple voldoet met zijn garantievermelding nu aan de minimale Europese eisen, zegt de Consumentenbond. Dat is “wel een stap vooruit ten opzichte van het onoverzichtelijke document van bijna tweehonderd pagina's" dat eerst op de website van Apple stond, stelt directeur Bart Combée van de Consumentenbond in een verklaring.

Die stap vooruit schiet toch tekort voor Nederlandse consumenten. Die hebben namelijk meer rechten dan wat Europa voorschrijft. “De Nederlandse wet biedt consumenten meer bescherming dan het Europese wettelijk minimum van twee jaar. Die informatie is weggestopt in een voetnoot", klaagt Combée.

'Nederlands consumentenrecht ontbreekt'

De Consumentenbond mist bij Apple nog steeds informatie over het Nederlandse consumentenrecht en de wettelijke garantieregels. De bond had dat eerder wel geëist van de leverancier en zei daarbij zich te beraden op juridische stappen. De Consumentenbond zegt nog steeds te wachten op een officieel antwoord van Apple op die eis en op het gestelde ultimatum.

De brief van de Nederlandse Consumentenbond is twee weken geleden verstuurd naar Apple. Het maakt deel uit van een gezamenlijke actie van nog tien andere consumentenorganisaties in Europa. Alle organisaties eisen van Apple een betere voorlichting over het consumentenrecht op garantie. Deze actie is ondernomen nadat een Italiaanse mededingingsautoriteit Apple heeft veroordeeld wegens het geven van onjuiste informatie hierover. Apple is daartegen in beroep gegaan.

Garantie bijkopen

Punt van geschil is dat Apple tot deze week op zijn website klanten alleen het eigen garantiebeleid duidelijk maakte. Apple geeft één jaar garantie, waar Europees recht twee jaar garantie voorschrijft. Per land in de Europese Unie zijn daarnaast ook nog eens aanvullende regels. Apple biedt tegen betaling wel een extra garantie aan onder de naam AppleCare Protection Plan.

De elf Europese consumentenorganisaties eisten separaat van elkaar dat Apple de wettelijke garantiebepalingen op zijn website zou melden. Dat heeft Apple nu gedaan. Daarbij trekt het de vergelijking met de eigen betaalde aanvullende garantie.

Nog te weinig informatie

“Toch geeft het bedrijf nog te weinig informatie over de regels en rechten van consumenten in specifieke landen. De Consumentenbond verwacht daarom van Apple dat zij hun informatievoorziening over garantie voor Nederlandse consumenten nog verder aanscherpt", zegt de consumentenorganisatie.

0 Reacties op: Consumentenbond: Apple blijft vaag over garantie

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.